Debat

Værdifuld ansvarlighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerarbejdet er karakteriseret af stor selvstændighed og et stort ansvar. Det er få andre grupper, der fra første arbejdsdag har så store udfoldelsesmuligheder og forpligtigelser som lærere. Det giver mulighed for personlig udvikling og arbejdsglæde, men det er også tyngende, som undersøgelsen af det psykiske arbejdsmiljø i Folkeskolen nummer 12 dokumenterede.

Søren Hansen spørger i Folkeskolen nummer 19/20, hvad der menes med ansvar i forbindelse med nye lønformer, og hvordan man kan måle størrelsen af dette ansvar. Grundlæggende har alle lærere efter min mening et stort ansvar, som de tager meget alvorligt. Det er en af grundene til, at mediehetzen rammer så hårdt. Alligevel kan man godt tale om ansvar på forskellige niveauer.

Klasselærere og dermed også børnehaveklasseledere påtager sig et særligt ansvar over for en gruppe børn og deres forældre. Derfor mener jeg, at man med god ret kan give dem et tillæg. Det har vi gjort i Københavns Lærerforening, således at alle klasselærere og børnehaveklasseledere får et decentralt løntillæg på 278 kroner om måneden svarende til et skalatrin. Da over halvdelen af alle lærere er klasselærere, tilgodeser det rigtig mange kolleger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skoleudvikling er i vælten, og i den forbindelse har vi netop i København aftalt et tillæg til 'skoleudviklingsmedarbejdere', der på den enkelte skole påtager sig koordinerende funktioner og er praktisk støtte for inspektør og udviklingsgruppe. Med ansvaret følger et tillæg på 16.353 kroner per år, der i øvrigt kan deles mellem flere personer.

Alle skoler har et specialcenter, hvor en ansvarlig funktionslærer får 10.900 kroner om året.

På de skoler med flest tosprogede elever har vi fået et sprogcenter, hvor en funktionslærer skal samle trådene og støtte de fælles bestræbelser på at tilgodese de tosprogede børn. Her honoreres ansvaret med 10.900 kroner årligt. Opgaverne er klart beskrevet, og kollegerne kan med rette forvente et kvalificeret arbejde, som der naturligvis er sat tid af til.

Jeg kunne nævne flere andre funktioner, hvor lærere for en periode påtager sig et væsentligt ansvar, som gavner hele skolen. Jobbet, der er klart defineret, kræver ud over engagement særlige forudsætninger. Derfor er det helt rimeligt, at det i eventuelle nye lønformer kunne tilgodeses med et tillæg. Opgaven bliver at beskrive så mange særlige ansvarsområder, at det vil kunne tilgodese alle medlemmer på et eller andet tidspunkt.

Jan Trojaborg

formand

Københavns Lærerforening