Debat

Rejsebureau bestod prøven

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg for snart et år siden begyndte at diskutere skolerejse med min kommende 9. klasse på Grantofteskolen i Ballerup, havde jeg endnu ikke taget kontakt med noget rejsebureau.

Jeg ringede til forskellige, og det var muligvis lidt af en tilfældighed, det blev Alfa Travel, der kom til at arrangere vores London-tur.

Det kom jeg bestemt ikke til at fortryde. Jeg fik masser af gode råd, og under mine månedlange problemer med DSB, der ikke regner skoleelever for normale kunder (skoleelever transporteres kun i ledig kapacitet formedelst 40 millioner kroner fra Finansloven!), fik jeg støtte og opmuntring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den helt store prøve bestod bureauet, da storstrejken blev en realitet nøjagtig den dag, vi skulle af sted.

Da eleverne (og vi andre) stod med frygt og gråd i øjnene fredag morgen før rejsen og troede, vores tur var røget i vasken, ringede jeg til bureauet, og straks blev jeg beroliget af en medarbejder, der sagde, 'Vi skal nok få jer af sted, selvom færgen ikke sejler mellem Esbjerg og Harwich'.

Fra fredag eftermiddag og til søndag ringede man jævnligt til mig og fortalte, hvad der skete. Og da DSB på sin sædvanlige konsekvente facon absolut ikke kunne rykke vores reservation et par timer frem, så der var mulighed for at nå et skib fra Hamburg til Harwich (hvor vi var booket ind), skaffede bureauet en bus, der hentede os mandag morgen og kørte os til Kolding. Her ventede en ny bus med nordjyder, der også skulle til London, og vi blev venligt og hurtigt bragt til Hamburg.

Hjemturen? 'Det skal du ikke bekymre dig om.' På hotellet lå der en udførlig fax med tider og så videre.

Hatten af for rejsebureauet og de dejlige mennesker, der gav eleverne og to særdeles bekymrede lærere en skøn tur!

Merete Elmquist Lentz

Grantofteskolen

Ballerup

Forkortet af redaktionen