Debat

Lektorens nye platform

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det virker som om, der er dømt gult kort på Danmarks Lærerhøjskole til lektor Steen Larsen, fortaler for lærings- og tværfaglighedsbegrebet. De pædagogiske modefolk kan høre græsset gro, men stilheden på arbejdspladserne må være så ildevarslende, at den pædagogiske ambulancetjeneste nu rykker ud med et nyt forskningstidsskrift, der appellerer til en bred, undervisningsinteresseret offentlighed.

Folk på Danmarks Lærerhøjskole tør nu tænke højt, om der skulle være en sammenhæng mellem en udbygget lærerviden og så elevernes dygtighed? Trendsætteren har hidtil formuleret overskriften: Jo mere læreren underviser, jo dygtigere bliver denne! Og læringsansvaret kan sagtens overlades elever, selv i de små klasser. Dét budskab bragte foredragsholderen Steen Larsen til Aars Kommunes lærere for fem år siden - og der blev høfligt klappet lige inden en hasteflyafgang tilbage til arnestedet i København. Så blev der heller ingen tid til spørgsmål.

De lydløse advarselsblink fra arbejdspladserne får nu tilsyneladende lektor Larsen til at indgå i et selvransagelsesprojekt for at stille det interessante spørgsmål, om det ny læringsbegreb og tværfagligheden mon skulle betyde en anonymisering af lærerjobbet?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg vil mene, at er der bare mindste risiko for en sådan lærerposition, afliver vi enhver forestilling om den basale faglige videns nødvendighed og tanken om videregivelse af erfaringer som forudsætning for nye erkendelser.

Hvis lektorens nye platform er en mulighed for aftrædelse i forhold til den hidtil 'alt eller intet-holdning', er chancen for dialog med det tavse flertal blevet forbedret, netop fordi flertallet jo er optaget af, hvordan udbyttet for eleverne bliver bedst muligt. Der skal files i nogle pædagogiske kanter, hvis det røde kort skal undgås.

Torben Thomsen

Aars