En time mere om ugen

Lærermangel løses ved, at lærere underviser mere, og der kommer flere elever i klasserne, foreslår Kommunernes Landsforening i ny rapport. DLF afviser modellen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne skal undervise en time mere om ugen, og den gennemsnitlige klassekvotient skal hæves fra de nuværende 18,7 til 20 elever per klasse. På den måde undgår kommunerne at komme til at mangle 6.000 lærere i år 2006, hvor antallet af elever er steget med over 100.000, konkluderer Kommunernes Landsforening i en ny rapport med titlen 'Kampen om arbejdskraften'.

Rapporten analyserer kommunernes fremtidige personalebehov og understreger, at ud fra økonomiske hensyn er der behov for en stærk styring af forbruget af lærere i folkeskolerne.

På spørgsmålet om, hvorfor Kommunernes Landsforening foreslår at løse lærermanglen med besparelser på folkeskoleområdet frem for at uddanne flere lærere, siger afdelingschef i Landsforeningen Niels Berthelsen:

- Jeg ser ikke nogen besparelse. Jeg ser en folkeskole, der i dag bruger 18 milliarder kroner, og som om nogle år bruger 20 milliarder kroner. Det kalder jeg ikke en besparelse.

- Set i forhold til det stigende elevtal lægger jeres forslag op til en besparelse.

- Vi har lavet et fremtidsscenario, som vi mener er realistisk. Vi lægger ikke skjul på, at vi ser flere problemer: Vi skal undgå lærermangel, og vi skal med 100.000 flere elever skaffe fire milliarder kroner ud af de kommunale kasser i løbet af de næste ti år. De penge har vi ikke.

- Derfor kan vi i vores scenario godt forestille os, at lærerne underviser en time mere om ugen inden for den nuværende arbejdstidsaftale. Og vi har ikke råd til, at hver ny elev får 40.000 årlige kroner med ind i folkeskolen. Der vil være tale om et mindre beløb. Det vil sige, at folkeskolens udgift fortsat vil stige, hver gang der komme en ny elev ind, men den vil falde, hvis man måler udgiften per elev.

Flere på seminarierne

Næstformand i Danmarks Lærerforening Tom Egholm foreslår helt andre måder at løse lærermanglen på.

- Kommunernes Landsforening kigger med deres rapport otte år frem i tiden. Det tager kun fire år at blive lærer, så man kan sagtens nå at justere på lærermanglen ved at optage flere på seminarierne.

Ideen om, at lærerne skal undervise en time mere om ugen, afviser Tom Egholm.

- Vi har lavet en arbejdstidsaftale, og det er aftalestof. Vi mener ikke, at lærerne skal betale med dårligere arbejdsvilkår for den stigning af udgifter, der kommer i folkeskolen som følge af et stigende elevtal.

Næstformanden sætter desuden spørgsmålstegn ved, om forslaget om en gennemsnitlig klassekvotient på 20 overhovedet løser nogen problemer.

- Mange af de steder, hvor der kommer en stor tilgang af elever, har skolerne i forvejen en klassekvotient på 25. Hvis man vil nå frem til en gennemsnitlig klassekvotient på 20, så skal Kommunernes Landsforening få kommunerne til at lukke alle de små skoler, og det tvivler jeg på, at Landsforeningen kan få kommunerne til.