Cirklens kvalitet

Sct. Jacobi jager kvali-spøgelse, der viser sig at være en cirkel

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alt det kan da ikke komme ind i den cirkel, tænkte Tove Gram, lærer på Sct. Jacobi Skole i Varde. Opgaven må være forkert stillet.

Tove Gram havde - ligesom kollegerne fra de andre skoler i byen - fået lektier for. De skulle som repræsentanter i den nyoprettede kvalitetsarbejdsgruppe under forvaltningen udarbejde et fiktivt undervisningsforløb, hvis mål var, at eleverne skulle kunne læse ved udgangen af 2. klasse.

Lærerne skulle ikke lave et forløb i traditionel forstand, de skulle bruge cirklen- et såkaldt beskrivelsesværktøj - som er under udvikling af PLS Consult, der arbejder for Undervisningsministeriet. Det var et forsøg.

Tove Gram rystede på hovedet. Til sidst skar hun igennem og formulerede et delmål, kort og godt: Alle eleverne i børnehaveklassen skal ved udgangen af april beherske lydrette forlyde.

Og dét forløb kunne hun få ind i cirklen (se figuren, Redaktionen).

Kollegerne havde også haft deres bøvl. De havde artigt udarbejdet omfattende undervisningsforløb i læsning fra 0. til 2. klasse, men kunne ikke få dem ind i cirklen.

Sagen gjorde Tove Gram en erfaring rigere: Når det drejer sig om det nye gespenst i den skolepolitiske og pædagogiske debat, den såkaldte kvalitetsudvikling, er det en god idé at droppe de store armbevægelser og bryde forløbet ned i delmål og delprocesser - ellers risikerer man at brække halsen.

Faglig stolthed

Den erfaring prøver Tove Gram nu at give videre til sin skole, hvor kvalitetsspørgsmålet har rumsteret, siden pædagogisk udvalg i begyndelsen af skoleåret nedsatte kvalitetsarbejdsgruppen, som Tove Gram også har sæde i.

Er der da noget galt med den kvalitet, vi leverer nu, rasede mange kolleger. De følte sig ramt på deres faglige stolthed.

Paraderne er dog gledet gradvist nedad. Tove Gram er selv gået fra 'hvad er nu det her' til 'det er vist meget godt', og snart skal lærerne i gang med diverse øvelser med cirklen i små grupper på 'team-størrelse', på samme måde som Tove Gram lavede øvelsen med forlyde i det kommunale regi.

- Målet er at få en bedre arbejdsmåde ud i teamene. Man kan ikke bruge cirklen til hver eneste lille delproces i et forløb, det ville være uoverkommeligt. Men man kan gøre det indimellem, så tankegangen kommer ind på rygmarven og bliver en del af arbejdsgangen, siger Tove Gram.

Toves cirkel

Det er almindeligt at arbejde i team på Sct. Jacobi, der er en skole med stærke traditioner for udviklingsarbejde. Selv arbejder Tove Gram for eksempel i team med en børnehaveklasseleder omkring sproglig opmærksomhed i 0. klasse.

I øjeblikket prøver de 'Toves cirkel' af i praksis (igen: se figuren, Redaktionen).

Til at støtte cirklen har de lavet et simpelt tremmeskema med elevnavnene lodret ned og forlydene vandret henad. Når et barn kan en forlyd, sætter Tove Gram et kryds. Er skemaet malet over med krydser ved udgangen af april, så er forløbets målsætning opfyldt.

Hvis ikke, så må Tove Gram og hendes teamkollega lave en ny målsætning for de elever, der endnu mangler en eller flere forlyde.

Set på den måde er cirklen egentlig ikke en cirkel, men en spiral, der kan bruges til differentieret undervisning.

- Det med mål og delmål er ikke nyt, det har vi lært under vores uddannelse. Det svære er den sidste del af cirklen; dér, hvor vi skal evaluere, skrive ned, synliggøre og gå i dialog - dét har vi ikke lært, siger Tove Gram, der også er klasselærer for en 5. klasse.

Men det er godt at kunne, mener hun.

- Før konstaterede vi bare, at for eksempel 15 af eleverne kunne forlydene, og at tre desværre ikke kom med. Så var vi stolte over de femten. Nu er vi nødt til at sørge for, at de sidste tre også får deres krydser i skemaet.

Arbejdsredskab eller ledelsesværktøj

Cirklen ser ud til at være et arbejdsredskab, der er værd at tage med, vurderer Tove Gram.

- Den kan være en hjælp for teamene - den kan give en dagsorden for samarbejdet. Eller en plan eller en fast ramme, fordi man ved, man skal evaluere, det er ikke noget, man finder ud af undervejs.

- Måske giver det så i sidste ende et bedre stykke arbejde, det ved vi ikke endnu, siger hun.

Evaluering kan vel også bruges som et ledelsesværktøj?

- Det kan man meget vel tænke sig. Skolerne er jo blevet skældt voldsomt ud i de senere år, så evaluering og dokumentation kan være skoleledelsens garanti for, at de ansatte leverer en vare, der svarer til brugernes forventninger. Og skoledirektørens og undervisningsministerens garanti, siger Tove Gram.

- Jeg mener, at det er klogt at gøre det. Vi lærere får i hvert fald vores ryg fri. Det er jo en eller anden form for kvalitetssikring, der også gerne skulle styrke den enkelte lærer.

- Jeg betragter cirklen som en hjælp til at komme igennem, fra målene er sat, til man laver en ny status, siger hun.

- Men så skal der også være tid til synliggørelse og dialog - evalueringen skulle gerne bevidstgøre forældre og lærere, så vi ikke bare er stolte af de 15 elever, der fik lært forlydene, men også sætter nye mål for de tre, det ikke lykkedes for, siger Tove Gram.

Bløde værdier

Cirklen ser enkel ud, men den er besværlig at have med at gøre.

- Vi når ikke så langt på møderne, vi snakker meget længe om, hvad hver del drejer sig om. Det kan godt være drøjt, siger Tove Gram.

Men både skolens og kommunens kvalitetsarbejdsgruppe fortsætter til næste år, og til den tid vil Sct. Jacobi stille spørgsmålet: Hvordan kan de bløde værdier komme ind i cirklen?

Matematiklærerne har altid haft det nemmere med at dokumentere, hvad eleverne kan, over for forældrene, siger Tove Gram. Og stavning er også nemt, men læsestandpunktet er straks sværere, og endnu vanskeligere er det med for eksempel samarbejdsevnen.

- Det er svært at finde ord og belæg for, at en elev ikke fungerer godt i en gruppe. Det er svært at blive enige med forældrene om.

- Det bliver tit i stedet en diskussion om rimeligheden af det, lærerne siger.

En dokumentation kunne måske sætte mere konkret facon på forældresamtalen. Og gøre samtalen fremadrettet, siger Tove Gram.

- Hvad gør vi? Skal barnet have træning i gruppearbejde?

- De bløde værdier er sikkert sværere at køre igennem cirklen, men vi skal prøve.

Om kvalitetsudvikling og evaluering er fremtiden eller bare kejseren i nye klæder, er umuligt at sige endnu, mener Tove Gram.

-Cirklen er et arbejdsredskab, og vi vælger jo selv. Jeg kan kun forestille mig, at cirklen står på hylden med 'frit valg'. Måske ender det med, at nogen bruger redskabet, og andre ikke gør, siger Tove Gram.