Debat

At kunne sit tastatur

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er altid rart, når nogen reagerer på ens anmeldelser.

Det gælder også, når reaktionen som i Carina Witzanskys tilfælde: 'Vigtigt at kunne sit tastatur' er kritisk.

Problemstillingen er jo vigtig - al den stund, at eleverne skal benytte tastatur fra 1. klasse - og min hensigt var let provokatorisk. Ikke sådan, at jeg ikke mente det, jeg skrev; men sådan, at jeg var helt klar over, at folk med bedre tastaturfærdighed end min egen - herunder lærere, som faktisk har undervist eleverne i ti-finger-blindskrift til computerbrug - kunne have helt andre erfaringer, som ville feje de tanker, jeg udtrykte, af banen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Witzansky har medlidenhed med mig, fordi jeg, hvis jeg var elev, skulle bruge to timer på at skrive en A4-side ind til eksamen. Nu er der ingen eksaminer i folkeskolen - der er prøver, og det er noget helt andet - men en biting i denne debat. Ligesom spørgsmålet om, hvorfor inspektørerne har computere.

Nej, jeg skal sjældent bruge to timer på en A4-side - men som regel en time. Pointen er jo, at jeg taster meget lidt - men formulerer tekst. Og det gør jeg ved at læse det, jeg har skrevet, og skrive det om igen. Læsningen - og tankevirksomheden - tager meget mere tid end tastningen.

Sådan tror jeg, de fleste skriveopgaver på tastatur i skolen tager sig ud.

I skolen skal eleverne også bruge tastaturet i forbindelse med regneark, databaser, web-editorer, grafikprogrammer og meget andet - hvor ti-finger-blindskrift, så vidt jeg kan se, er helt meningsløs.

Jeg talte i anmeldelsen ikke for det fornuftige ved et to-finger-skrivesystem - der udstillede jeg blot mig selv - jeg appellerede faktisk til, at dygtige og erfarne folk - som de, der har lavet Super Type Pro - laver et materiale, der har god mening i forhold til skolernes computerbrugere - eleverne og lærerne.

Maskinskrivning findes givetvis på nogle folkeskoler endnu - men ikke så længe. Det var dengang - selv prøvemuligheden er taget væk.

Men selvfølgelig skal man kende sit tastatur - spørgsmålet er kun at finde måder, så alle eleverne kan lære det - uden at det nødvendigvis er med 200 kilometer i timen, for der er jo også alle F-tasterne, talblokken og musen - foruden programmernes menulinier.

Johan Jacobsen

anmelder