Debat

Relevant nytænkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Jens Ole Hansen,

Silkeborg

Evalueringshæfterne fra ministeriet har eksisteret i mange år, og i forordet til 'Prøver, Evaluering, Undervisning Fremmedsprog 1997' kan vi læse, at ministeriets fagkonsulenter giver en vurdering af prøverne med henblik på at give inspiration til arbejdet med den stadige udvikling af kvaliteten i undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Evalueringshæfterne er med årene blevet mere kendt og udbredt læsestof blandt lærerne.

Dette er en positiv udvikling, fordi hæfterne indeholder mange betragtninger om prøverne netop for at opnå en ensartet måde at afholde prøverne på, ligesom ændringer og nytænkning også kommer til udtryk igennem hæfterne og, ikke at forglemme, hvilke lovparagraffer vi skal censurere efter.

Den nytænkning, som vores fagkonsulent i tysk giver udtryk for i evalueringshæftet, er netop udviklingen i folkeskolen sammenholdt med den nye folkeskolelov.

Vores fagkonsulents betragtninger er da yderst relevante, fordi de netop berører os alle sammen.

Som eksempel er det da interessant læsning, at fagkonsulenten har mange henvendelser vedrørende den 'manglende' undervisningstid i faget på grund af de mange aktiviteter.

Hvad med fagligheden i faget? Der skal jo være tid til at arbejde med faget.

Løsningen ville jo være, ifølge fagkonsulenten, at vi arbejdede med en årsnorm i stedet for et ugentligt timetal. Således var eleverne jo sikret et fast timetal, men hvor mange skoler anvender denne model i dag?

En årsnorm ville være meget positivt, netop fordi vi så kan højne fagligheden.

I dit indlæg spørger du om, hvordan vi gør i praksis?

Jeg var i januar måned på en uges kursus ved seminarielærer Karen Aarøe omhandlende den nye læseplan, temaundervisning tværfaglighed, lidt om procesorienteret skrivning samt en masse praktiske måder at undervise på. Det var et spændende kursus med et stort udbytte såvel teoretisk som praktisk, som jeg vil anbefale.

I 'Sproglæreren' 7-8/97 er der beskrevet et undervisningsforløb med temaet eventyr, der også kunne være tværfagligt. Det er udarbejdet sammen med den tyske rejselærer Karin Marquard, som alle folkeskoler kan ansøge om at få på besøg - gratis.

Et abonnement på 'Die Deutsche Tageszeitung in Dänemark Nordschleswiger' vil give en god nyhedsmæssig dækning. Avisen vil blive sendt til dig hver uge i uddrag med opgaver til forskellige klassetrin.

'Brennpunkt Deutsch' er også et godt materiale med en masse informationer tematisk opstillet. Der medfølger desuden et bånd.

'PS sprog' er også et kendt og meget brugt blad af sproglærere. Til sidst vil jeg anbefale brugen af Internettet i undervisningen, da her kan hentes uanede mængder af information på tysk. Fagkonsulenten omtaler netop denne anvendelse i evalueringshæftet og angiver en Internet-adresse på nogle praktiske opgaver. Dertil kommer brugen af e-mails, som bliver mere og mere almindelig som kommunikationsform. Her vil muligheden være, at vi kan hjælpe elever, som ønsker det, med den skriftlige udtryksform hjemme ved skærmen.

God fornøjelse med arbejdet.

Glenn Juul Hansen

Give

Powered by Labrador CMS