Debat
Apropos pædagog-lærersamarbejde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I 'vores' heldagsklasse arbejder en pædagog og to lærere. Vi arbejder tæt sammen, også med vores otte elever og deres forældre. Vi tre ansatte laver stort set det samme arbejde. Dog har lærerne naturligvis hovedansvaret for det faglige indhold i undervisningen, mens pædagogen har sin styrke på det pædagogiske og det sociale felt, som er mindst lige så vigtigt og en forudsætning for god undervisning i enhver klasse.
Vi har i de 14 år, klassen har eksisteret, lært rigtigt meget af hinanden og synes absolut, det er en styrke i arbejdet med de indimellem vanskelige elever og ikke mindst i forældresamarbejdet, at vi kan trække på hinandens stærke sider og derved hver især blive bedre til arbejdet til gavn for børnene og til større arbejdsglæde for os selv.
Vi kan derfor meget anbefale, at man går i gang med at afprøve samarbejdet mellem de to grupper.
Palle Madsen, pædagog
Leif Jensen, Jette Olsen, lærere
Frederikshavn