Debat

Konsulenter på vognen nu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Tandhjulsforeningen (Foreningen af skolevejledere og skolekonsulenter i uddannelse-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering) er vi generelt af den opfattelse, at det vil være bedst for de allerfleste UEA-konsulenter (konsulenter for uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering) i kommuner af en vis størrelse og/eller med arbejdsopgaver af en vis tyngde at komme med på lederaftalen. Ifølge Overenskomst 97 er der mulighed for, at den enkelte kommune kan beslutte noget sådant efter aftale med den lokale lærerkreds.

De fleste UEA konsulenter er i dag om ikke formelle så reelle ledere af UEA-orienteringen (fra 1.-10. klasse) og skolevejledningsordningen (herunder det vigtige samarbejde med og mellem skolevejlederne). Tandhjulsforeningen mener ikke, at UEA-onsulenterne kan sammenlignes med de fleste andre konsulentgrupper i folkeskolen (blandt andet for forskellige fag med videre), idet UEA-konsulenterne netop styrer/leder/udvikler deres område i kommunerne med både rådgivende, administrerende og besluttende funktioner. Selve 'konsulentarbejdet' over for lærerne på den enkelte skole tager skolevejlederne i stor udstrækning sig af.

Hverken Tandhjulsforeningen eller UEA-konsulenterne i almindelighed bærer i øvrigt rundt på uopfyldte lederambitioner selv om det skal siges, at en meget stor del af UEA-konsulenterne igennem en årrække har været ledere af kommunale ungdomsvejledninger, uden at nogen har set noget odiøst i det!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men vi mener ikke, at der er afgørende forskel på arbejdsbyrde og -ansvar for en UEA-konsulent og for eksempel mange viceskoleinspektører. Det er derfor naturligt, at UEA-konsulenterne i så stor udstrækning som muligt nu kommer med på vognen, der blandt andet betyder lønaftaler efter 'ny lønform'. Dette giver større mulighed for at sætte parallelitet mellem en UEA-konsulents mangeartede opgaver og den løn, der gives den pågældende. Elementerne i de nye lønformer, grundløn, funktionsløn, kvalifikationsløn og resultatløn (det sidste vil nok kun i få tilfælde være anvendeligt) er netop så fleksible, at det giver plads til at honorere de mange UEA-konsulenter, der udviser en lang række af gode initiativer med mere!

Det er desværre mit indtryk, at de enkelte lærerkredse i mange tilfælde har været for nølende i denne sag, og har afventet et centralt udspil fra DLF; men heldigvis er der da også på det seneste eksempler på kommuner, hvor sagen er faldet plads!

Nøglebegreber i den væsentlige aktuelle debat om vejledning i Danmark er efter min opfattelse professionalisme, ressourcestyring og kvalitet. Jeg håber, at såvel DLF generelt som de enkelte lærerekredse er opmærksomme på disse forhold. At give UEA-konsulenterne bedst mulige arbejdsbetingelser er fundamentalt i denne sammenhæng.

Uffe Tvede Hansen

UEA-konsulent, Fakse

Powered by Labrador CMS