Kommuner prioriterer skolevejledning forskelligt

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når folkeskoleelever skal vælge en ungdomsuddannelse, har de vidt forskellige forudsætninger for at træffe valget. En ny undersøgelse viser, at der er stor forskel på, hvor mange timer de enkelte kommuner afsætter til skolernes vejledning. Mens én kommune ofrer 528 vejledningstimer til en skole med cirka 380 elever, afsætter en anden kommune kun 201 timer til en skole af samme størrelse.

Det er foreningen af skolevejledere og skolekonsulenter, Tandhjulsforeningen, som står bag undersøgelsen.

- Over 300 timer er et urimeligt stort spænd at have mellem kommunen, der bruger flest timer, og dén, der bruger færrest, siger foreningens formand Per Rye.

I gennemsnit bruger kommunerne 361 timer per skole.

- Undersøgelsen understreger, at der er brug for et minimumstal for, hvor mange timer en kommune skal bruge på vejledning. Et tal, som kommunerne ikke skal låse sig fast på, men som skal sikre eleverne en ordentlig vejledning.

Det sidste år har der været en del kritik af skolevejledningen blandt andet fra arbejdsmarkedets organisationer.

- Når vejledningen ikke fungerer tilfredsstillende, kan det meget vel hænge sammen med, at kommunerne ikke afsætter tilstrækkelig tid og ressourcer til opgaven, påpeger Per Rye.

Undersøgelsen omfatter 91 kommuner.