Debat

Folkeskolens urolige unger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var oprindeligt temaet på Folketingets dagsorden tirsdag den 17. februar, men debatten blev udsat, fordi regeringen hellere ville have et mandat til at deltage i krigen mod Irak. Derfor fik vi ikke debatten, og da valget nu er udskrevet, så får vi den måske først om lang tid - eller måske slet ikke. Det handler jo om, hvordan det næste Folketing bliver sammensat - herunder om der kommer politikere ind, der fortsat har som fremmeste mål at kritisere folkeskolen.

Ikke desto mindre ærgrer det mig, at vi ikke fik den debat.

For det kunne jo være rart at konfrontere kritikerne med fakta om virkeligheden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For der er jo netop udkommet en undersøgelse, der forsøger at inddrage virkeligheden, så vi i Folketinget kan vide lidt mere, før et eventuelt angreb sættes ind.

Sagen er den, at allerede for 5.000 år siden var der problemer med de unge. I undersøgelsen henvises der netop til en inskription fra det gamle Egypten: 'Verden forgår i ødelæggelse og forfald. En mørk sky fylder himlen. De unge agter ikke længere på, hvad deres forældre siger. Det synes, at enden er nær.'

Herefter gennemgås de forskellige undersøgelser, som er foretaget siden 1960'erne, hvor det konstateres, at der altid har været uro i skolen. Forskellen er blot, at eleverne nu ikke bare skal smides ud - men at vi faktisk skal gøre et stykke arbejde for at beholde dem på skolen.

Den nye undersøgelse viser præcis det samme. Ti procent forstyrrer regelmæssigt, og cirka to procent forstyrrer stort set hele tiden.

Årsagen til uroen er angiveligt: Først og fremmest familierne, dernæst skolernes undervisning og endelig skolernes relationer til lokalsamfundet og dets institutioner.

Og hvad er så anbefalingerne for at dæmpe uroen?

Der peges på, at undervisningsdifferentiering og projektorienteret undervisnig ofte forhindrer uro. Men også fokus på regler og rammer og samarbejdet med daginstitutioner og fritidstilbud fremhæves.

For de helt svære tilfælde peges der på personlig støtte til de elever og forældre.

Kort sagt, den nyeste undersøgelse anbefaler præcis det, som seriøst arbejdende lærere har gjort i årevis.

Det budskab ville jeg gerne have givet i folketingssalen.

Anne Baastrup

folkeskoleordfører for Socialistisk Folkeparti