0   229

Rødovre-modellen

Efter sommerferien skal børnehaveklasserne i Rødovre have 25 lektioner om ugen. Der skal være to voksne til stede hele tiden. I 15 af timerne skal børnene undervises af lærere, mens pædagoger skal tage sig af de resterende 35 timer.

I skoleåret 1999/2000 skal lærerne undervise i mindst 15 og højst 25 timer i børnehaveklasserne. Samtidig skal pædagogerne deltage i undervisningen i 1. klasse i 14-15 timer om ugen.

Artiklen fortsætter under banneret

Året efter igen kommer 2.-klasserne med, og her skal pædagogerne have syv-otte timer. I dag deltager pædagoger fra skolefritidsordningen, SFO, i tre ugentlige timer.

Pædagogerne skal være i klasserne samtidig med lærerne, men de skal ikke være der på lige fod, da lærerne har ansvaret for undervisningen.

I modellen skelner Rødovre Kommune ikke mellem nuværende børnehaveklasseledere og SFO-pædagoger.

Der er tale om et treårigt forsøgs- og udviklingsarbejde. Før det kan sættes i værk, skal Undervisningsministeriet give kommunen dispensation for folkeskolelovens krav om, at lederen af en børnehaveklasse skal være uddannet pædagog.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet