Valget mellem den enkelte og helheden

Kollegerne har problemer med lærerværelsets individualist, og tillidsrepræsentanten risikerer at få problemer med sin rolle

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan tackler tillidsrepræsentanten en sag, hvor han er blevet bedt om at komme med til en samtale mellem skolelederen og en lærer, som de andre har klaget over, fordi vedkommende har flasker flydende i kælderen? Der er mistanke om, at læreren drikker, og de andre synes, han er en dårlig kollega. Han kommer ikke til fællesmøder og passer ikke sine timer. Men skolelederen kan godt lide ham, han er meget kreativ og står hvert år for en musical, som skolen og ungdomsskolen spiller sammen. Musicalen giver god omtale i lokalpressen og er meget populær.

Det var oplægget til et rollespil, som kursisterne på et tillidsrepræsentantkursus selv har udviklet. Ham, der spiller tillidsrepræsentant, fortæller, at han er bange for at sætte en fyringssag i gang.

- Mit dilemma er, om jeg bare skal støtte læreren, eller om jeg skal prøve at presse lederen til at gøre noget. Skolelederen er konfliktsky og vil muligvis bare bagatellisere det hele, og jeg er bange for at komme til at fortælle lederen noget, som han ikke ved.

Psykolog Hanne Museth trækker linierne op:

- Dit valg står vel mellem, om du skal støtte den enkelte lærer eller lærergruppen, siger hun.

Kursisterne laver tre plancher om de tre parters problemer:

Skolelederen kan godt se nogle problemer, men er tilbøjelig til at se gennem fingre med det, fordi han gerne vil beholde læreren.

Læreren vil bare have lov til at gøre sit kreative arbejde - når det passer ham. Han er individualist, og han vil gerne lave sin musical.

Tillidsrepræsentanten mener, at læreren fylder for meget. Han skal også tage hensyn til helheden - hele lærergruppen. Desuden mener han, at læreren drikker, han er svær at holde fast, og der er uro rundt om ham altid. Han ved, at netop denne lærer hvert år bliver 'fagfordelt', fordi kollegerne højst holder til at arbejde i team med ham ét år, derefter beder de sig fri.

Frie tøjler til én

Spillet mellem de tre går i gang. Skolelederen taler om, at det er et lille, uformelt møde, fordi kollegerne har klaget over flasker i kælderen. Læreren forklarer sig med musicalen, han har givet øl til lyd- og lysmænd, men de flasker vil han da straks få fjernet. Skolelederen siger, at der også er et andet problem, nemlig at de andre lærere fortæller, at læreren ikke kommer til møder i teamet.

Læreren mener, at kollegerne er regelryttere, og at lederen jo har givet ham frie tøjler for at kunne lave en god musical. Han er nødt til at prioritere det arbejde frem for møderne, for han har kun fået 50 Ø-timer til musicalen. Vi skal være fleksible, og musicalen er jo skolens ansigt udadtil, siger læreren.

Tillidsrepræsentanten pointerer, at læreren skifter samarbejdspartnere hvert år, og spørger, om han ikke har tænkt over det, men læreren har ikke problemer med dét, siger han, og takker lederen for de frie tøjler, han har fået.

Tillidsrepræsentanten slutter samtalen med at sige til skolelederen, at med de vide rammer til én lærer skaber han problemer blandt kollegerne.

Psykolog Hanne Museth kommenterer rollespillet med at sige, at når man samarbejder i team, må der være et minimum af spilleregler - ellers går det ikke. Man kan godt lave særlige regler for én i en gruppe, men det kræver, at det sker i åbenhed, og at alle er enige om det.

Flere kursister har bemærket, at det umiddelbart er svært at se, hvem der er skoleleder, og hvem der er tillidsrepræsentant, og at lederen tilsyneladende ikke helt er klar over, hvad der foregår på skolen.

- Måske er det rart for skolelederen at kunne overgive sin rolle og sit ansvar til tillidsrepræsentanten, siger én.

- Hvem har det største problem her, spørger en anden.

- Der er to samtaler i én i dette rollespil, mener en tredje.

Tillidsrepræsentanten indkalder skolelederen til et møde bagefter. Et nyt rollespil. Her har lederen forandret sig meget. Denne gang foregår der en tydeligere dialog mellem de to, og lederen planlægger et nyt møde med læreren.

Bisidder eller ej

Kursisterne taler bagefter om, at begge samtaler forløber, uden at det formodede alkoholproblem bliver nævnt. De bliver enige om, at det også nok er bedst at skille problemerne. Her er det samarbejdsproblemerne, der er valgt, men man skal så senere huske det eventuelle alkoholproblem.

- Man kan ikke være bisidder for én, samtidig med at man skal fremme skolens helhed. Det kan ikke lade sig gøre, mener en.

Socialrådgiver Laila Jensen ridser regler for bisidderrollen op.

- Som bisidder skal du være din kollegas talsmand over for ledelsen, og du skal fremføre alt, der kan tale til din kollegas fordel. Du skal medvirke til, at sagen forsøges løst ved anvendelse af 'mindste-indgrebs-princippet', siger hun.

- Du skal inden mødet gøre dig klart, om du kan det. Hvis du i virkeligheden er enig med skolelederen i en sag, skal du overveje, om det ikke i stedet burde være et kredsstyrelsesmedlem, der kommer med som bisidder. Eller du kan holde et møde med den pågældende kollega inden og fortælle, hvor du står, siger Laila Jensen.

Hun pointerer, at det er kollegaen, der skal ønske tillidsrepræsentanten som bisidder ved en eventuel tjenstlig samtale, det kan ikke være lederen, der ønsker tillidsrepræsentanten med til mødet.

hela

Powered by Labrador CMS