Eleverne har deres eget sikkerhedsråd

På Sakskøbing Skole har elever produceret video om deres arbejdsmiljø

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En video om elevers arbejdsmiljø, en temadag om mobning og et par kurser i løfteteknik er blot noget af det, sikkerhedsrådet på Sakskøbing Skole har fået gennemført.

Sikkerhedsrådet består af en elev fra hver klasse fra 6. klasse og opefter. Rådet blev oprettet for omkring to år siden, fordi elevrådet blev overbebyrdet af opgaver, der handlede om elevernes arbejdsmiljø. Især var alle utilfredse med skolemøblerne. Nu har kommunen købt nye møbler til alle skolerne, hvilket eleverne er meget tilfredse med, men det har bestemt ikke gjort sikkerhedsrådet arbejdsløst. En af rådets kommende store opgaver er at holde en konference om elevernes erfaringer med arbejdsmiljøarbejdet. Til konferencen vil de blandt andet invitere områdets skoler.

Vi får gennemført noget

- Mange elever havde ondt i ryggen på grund af de dårlige skolemøbler, og efterhånden blev vi opmærksomme på vores arbejdsmiljø, fortæller Kristian Pedersen, der går i 9.c på Sakskøbing Skole og er klassens repræsentant i sikkerhedsrådet.

- Noget af det første, vi gjorde, var at lave skadesanmeldelser. Hvis en elev faldt på gangen eller i skolegården, udfyldte han bagefter en skadesanmeldelse, og hvis det viste sig, at han var faldet, fordi der var en bule i gulvbelægningen eller et hul i skolegården, så blev det straks repareret, hvis det var muligt.

- Så vi kan se, at vi har fået gennemført noget, siger Kristian Pedersen.

Skolen har fået støtte til et par af projekterne via Arbejdsministeriets pulje til forsøg med arbejdsmiljø på uddannelsesinstitutioner. Skolen søgte 40.000 kroner, men fik 19.000 kroner til støtte til elevernes videoproduktion og til en konference.

Skolebestyrelsen har også været god til at sætte fokus på elevernes arbejdsmiljø og har gjort politikerne opmærksomme på forskellige arbejdsmiljøproblemer.

Da arbejdet for et bedre arbejdsmiljø begyndte, inviterede skolen repræsentanter fra Arbejdstilsynet, LO, Dansk Arbejdsgiverforening og lærerkredsen til møde og drøftede, hvordan skolen kunne bruge dem som samarbejdspartnere.

Sverige er anderledes

- Det var svært at finde nogle i klasserne, der ville være sikkerhedsrådsrepræsentanter, men vi fik at vide, at sikkerhedsrådet skulle på en tur til Sverige for at se, hvordan de arbejder med elevernes arbejdsmiljø dér. Det lokkede lidt, siger Simon Sandfeld, der er 9.a's repræsentant i sikkerhedsrådet.

I Sverige har eleverne været omfattet af arbejdsmiljøloven i nogle år, og det er almindeligt, at en skole har elevsikkerhedsrepræsentanter.

Eleverne besøgte Sakskøbings venskabsby Klippan, hvor de blev ret overraskede over at se, hvordan en svensk skole ser ud.

- De havde sofaer, planter, kantine og en aula med springvand. Toiletterne var flotte som på et hotel, og alle elever havde deres eget skab ligesom i Beverly Hills, siger Kristian Pedersen.

- Men de havde også nogle helt andre problemer end os. De gik meget op i deres ventilationsanlæg for eksempel.

Den svenske skole havde også et mobbe-råd bestående af en elev fra hver klasse. Det er den elev, man henvender sig til, hvis man bliver mobbet. Men den model forkastede eleverne fra Sakskøbing straks. Det skal ikke være en elev, der fungerer som fredsmægler.

- Det ville aldrig gå her. Den elev ville blive betragtet som en fedterøv. Vi er meget forskellige fra de svenske elever. De er også meget mere disciplinerede, siger Simon Sandfeld.

De to sikkerhedsrådsrepræsentanter tror meget mere på temadagen om mobning, som de lige har været igennem.

- Vi gik rimelig tæt på hinanden i klassen, siger Kristian Pedersen.

- Det gjorde vi også, men sådan et arbejde skal nok begynde allerede i børnehaveklassen. I dag har jeg da ikke involveret mig med alle i min klasse, men det har man tidligere. I 5. og 6. klasse er man ofte ret grove ved hinanden. Der kan være mange grunde, nogle kan være meget irriterende, men nogle gange er det underligt, hvorfor det begynder, siger Simon Sandfeld.

Video og løftekursus

Sikkerhedsrådet har lige brugt en uge til at producere en video om elevernes arbejdsmiljø. De har selv udarbejdet ideerne, spillet rollerne, filmet, lavet still-fotos og klippet videoen sammen. Den handler om mobning, dårlige møbler, ulækre toiletter, og hvad man kan gøre for at få det bedre.

- Det var hårdt arbejde at lave filmen, der varer en halv time. Men det er også med til at gøre de andre elever opmærksomme på deres arbejdsmiljø. Nu har de set os bruge alle undervisningstimer i en uge på at producere video om arbejdsmiljø, siger Simon Sandfeld.

Eleverne har også arbejdet med løft. Det begyndte som optakt til, at 9.-klasserne skulle i erhvervspraktik, hvor de kunne risikere tunge løft. Derfor fik de et løftekursus.

- Vi lavede en masse øvelser og så, hvor korte haser vi har og ingen mavemuskler. Vi lignede en flok regnorme. Men nu tænker jeg over det, hver gang jeg skal løfte noget, så jeg prøver at gøre det på den rigtige måde, fortæller Simon Sandfeld.

De to elevrepræsentanter anbefaler meget, at andre skoler tager elevernes arbejdsmiljø op.

- Vi får gavn af det, der bliver ændret, og vi får indsigt i meget. Også i det, der ikke kan lade sig gøre. Vi kan ikke bare male skolen lyserød, hvis vi skulle få lyst.

Loven gælder ikke elever

Ditte Ehlig er både kontaktlærer for elevrådet og for sikkerhedsrådet. Hun fortæller, at alle famlede sig lidt frem det første år af projektet, men nu kører det.

- Det er en proces. Mange klasser er engagerede i arbejdet, nogle er ikke, men vi oplever, at forældrene er glade for, at vi taler om arbejdsmiljø, tunge løft og regler med eleverne.

- Eleverne blev meget overraskede over, at arbejdsmiljøloven ikke gælder for dem. Den uretfærdighed er noget af en kamel at sluge, siger Ditte Ehlig.

Eleverne får ikke noget decideret kursus, når de er valgt ind i sikkerhedsrådet. Man tager én ting ad gangen og taler om problemerne, efterhånden som de opstår.

Projektet skal evalueres i dette skoleår.

hela