Debat

Pædagogisk både og-verden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torben Thomsen rusker mig i Folkeskolen nummer 6 ordentligt på grund af min sjuskede omgang med det danske sprog - især med 'konnektorerne', skriver han.

Jeg lover hermed at gøre, hvad jeg kan for ikke mere at gøre mig fortjent til prædikatet 'et sprogligt ubevidst menneske'. For den nødvendige dialog om kvalitetsudviklingen kan jo være vanskelig nok endda. Jeg lover derfor at prøve at forbedre mig og fremover at skrive og i stedet for eller - eller men, så jeg ikke bidrager med flere kunstige modsætninger i den i forvejen så besværlige pædagogiske både og-verden.

Det, jeg netop prøvede at udtrykke om informationer og viden, er, at vi danske lærere, der er inspireret af Steen Larsens måde at skelne mellem informationer og viden på, kan blive for indforståede. Vi får ikke altid udtrykt os, så andre forstår os. Og Torben Thomsens læserbrev viser jo, at det er endnu mere rigtigt, end jeg frygtede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så for en sikkerheds skyld iler jeg med at præcisere, at informationer selvfølgelig er nødvendige, men at elevernes personlige bearbejdning af dem, så de bliver til viden, er det, det handler om.

Og udenadslære og gode testresultater kan også være vigtige, men de må for mig at se aldrig blive mål i sig selv. Det egentlige mål må være, at eleverne blandt andet gennem tværfaglige projekter når et sådant niveau, at de magter at bruge det, de har lært (ude) i den komplekse verden, hvor det at kunne samarbejde med andre også er et krav. Det er det, nogle af os mener, når vi taler om handlekompetence. Og det er det, lærere må understøtte gennem deres nødvendige samarbejde - i tværfaglige team. Og det præciseres faktisk i folkeskoleloven blandt andet gennem bestemmelserne om klasselærernes funktion.

Med hensyn til indflydelse og ansvar så prøvede jeg at sætte fokus på, at decentralisering og selvforvaltning på den ene side kan give os noget af det råderum, vi som professionelle har brug for og sætter pris på. (Men) på den anden side så risikerer vi, at den del af ansvaret for mål og rammer, som politikerne skulle bære størstedelen af, også tørres af på os. Og der er jo ingen, der har lyst til at stå til ansvar for det, de ikke selv har magt over.

Derfor må vi også have en mere konkret dialog med politikerne om det.

Jørgen Stampe

formand for DLF's pædagogisk udvalg

Powered by Labrador CMS