Debat

Er vi bagstræberiske

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er for tiden 'gang i den' i Rødovre Kommune i forbindelse med ændret skolestart for børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I kommunens iver for igen at komme først med noget nyt har man annonceret i Folkeskolen efter lærere til denne nye model for indskoling. Problemet er bare, at man endnu ikke har vedtaget modellen i kommunalbestyrelsen. Der var høringsfrist 29. januar, men annoncen i Folkeskolen var i nummeret for 15. januar, så man har åbenbart travlt.

Det, jeg blandt andet gerne ville have kommentarer til, er nogle udtalelser af vores borgmester, som tager kolleger i hele landet til indtægt for sine synspunkter. Han udtaler blandt andet følgende:

'Hvis alle andre i Danmark, inklusive forældre i Rødovre, ønsker en ny indskolingsmodel, kan det ikke nytte noget, at de ansatte går imod og starter skræmmekampagner om, at det er skadeligt for børn at skifte lærer hvert tredje år. Det er bagstræberisk af lærerne at stritte imod.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærerne - også i Rødovre - må forstå, at der er andre end dem, der har noget at skulle have sagt i folkeskolen. Som medlem af skoleudvalget i Kommunernes Landsforening, hvor vi diskuterer den slags meget, ved jeg, at lærerne de fleste andre steder i landet er langt mere åbne over for nytænkning.'

Er det rigtigt, at 'lærerne de fleste andre steder i landet er langt mere åbne over for nytænkning'? Langt over 90 procent af lærerne og børnehaveklasseledere i skolevæsenet har skrevet under på en skrivelse afleveret på borgmesterkontoret 28. januar, der forkaster kommunens model. Hertil siger Tom Egholm, at DLF foreslår, at man 'i første omgang nøjes med at sætte forsøget i gang på en skole, hvor der er velvilje fra lærerne og børnehaveklasselederne'! Hvordan skal det kunne lade sig gøre?

Jeg kan da heller ikke lide at blive kaldt bagstræberisk, så når mine kolleger og jeg kaldes det, og alle I andre åbenbart ifølge min borgmester ikke er det, vil I så ikke gerne komme med konstruktive ord, der kan hjælpe os lærere her i Rødovre på ret køl? - eller hvis I er enige med os, så med at bakke os op?

Hans Houmøller

lærer i Rødovre