Debat

Jeg har opnået det, jeg ville

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Henrik Vejen

På PLS Consult er vi glade for at notere, at det Nyhedsbrev, vi udsender til de skoler og kommuner, der har medvirket i kvalitetsprogrammet, bliver læst. Også af udenforstående. Vi ønsker en god, bred debat om kvalitet forud for, at arbejdet med udvikling af kvalitetsudviklingsværktøjer for Undervisningsministeriet færdiggøres.

Jeg har tilsyneladende opnået det, jeg ville med artiklen, som i øvrigt kan ses i sin helhed på kvalitetsprogrammets hjemmeside (www.sektornet.dk/projekt/kvalitet/), nemlig blandt andet at få sat spørgsmålstegn ved, om strukturerne i folkeskolen forhindrer arbejdet med kvalitetsudvikling.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når du proklamerer, at jeg fremkommer med skråsikre, fundamentalistiske og udokumenterede påstande i artiklen, må jeg henlede din opmærksomhed på, at PLS Consults arbejde bygger på et godt og frugtbart samarbejde med blandt andre lærere fra fire kommuner. Men et er fire skoler. Jeg tillader mig i artiklen at antyde, at der skal små sensationer til, hvis resultatmålene fra 'Folkeskolen år 2000' skal være opfyldt i løbet af et par år. Det drejer sig blandt andet om følgende: 'I år 2000 skal det påbegyndte arbejde med kvalitetsudvikling være udbredt på alle landets skoler, i alle kommuner og på landsplan' (citat).

Diskussionen om kvalitet rejser mange spørgsmål. Jeg bringer her et citat af Tøger Seidenfaden, som jeg synes meget godt sammenfatter den forestående opgave - også i lyset af Henrik Vejens læserbrev:

'Kvalitet i undervisning.

Det er let at konstatere, at kvalitet er uomgængeligt.

Endnu lettere at bemærke, at kvalitet er mange ting, der ikke lader sig sætte på formel.

Mange ord er brugt på at fastslå, hvor nødvendig kvalitet er i undervisningen, og endnu flere på at opløse og udvande kravet ved igen og igen at påpege, at det ikke lader sig definere præcist.

Det må være muligt at komme videre.'

Poul Møller

PLS Consult

Powered by Labrador CMS