Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Finland et bedre forbillede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ugebrevet Mandag Morgen (5. januar 1998) valgte Holland som sammenligningsgrundlag ud fra de internationale undersøgelser over færdigheder. Danmark har kun deltaget i to af undersøgelserne, dels IEA-læseundersøgelsen fra 1991, dels Timss - offentliggjort i 1996. Timss-rapporten indeholder data om både Danmark og Holland, men begge lande har undladt at tilpasse sig de matematiske krav til en stikprøveundersøgelse, så begge landes endelige resultater må tages med alt muligt forbehold. Desforuden er resultaterne i den danske Timss-rapport alene angivet ved gennemsnitstal, et forhold, der giver en ekstrem svag datapræsentation af de indsamlede informationer.

Den fornemme datapræsentation over IEA-læseundersøgelsen findes i den engelsksprogede rapport. Ud fra rapportens data kan der foretages en sammenligning mellem landene ved at indtegne de angivne data i et fraktildiagram. I følgende sammenligning er valgt Holland, Danmark og Finland.

Figuren viser en sammenligning mellem elever i læsning i 8. klasse i 1991 i deldisciplinen 'narrative' (skønlitteratur) i Holland, Danmark og Finland.

I et fraktildiagram er bedste placering længst til højre. I dette tilfælde er Finland et højkvalitetsområde, idet Finland i hvert interval er placeret længst til højre. Holland er i intervallet for de syv procent dygtigste elever bedre placeret end Danmark, men for alle øvrige elevers vedkommende er Holland dårligere placeret end Danmark.

I indsatsen over for de svage elever er Danmark bedre placeret end Holland, som det fremgår af følgende tabel.

Tabel over 'produktionen' af svage læsere og ekstremt svage læsere

Andel svage læsereAndel ekstremt svage læsereFinland 10% 5%Danmark 22%12%Holland 26%16%Hver mængde er defineret ud fra højkvalitetsområdets ti procent-fraktil og samme områdes fem procent-fraktil. De numeriske størrelser fremkommer ved en simpel aflæsning af fraktildiagrammet.

I den internationale IEA-læseundersøgelse for 8. klasse er Holland ikke et forbillede for Danmark, men Finland er derimod et land, der er værd at studere nærmere.

Danmarks Lærerforening er en del af fredsaftalen. Freden må kunne benyttes til at kræve, at folkeskolen beskrives sandfærdigt, og at folkeskolen evalueres ud fra pålidelige målemetoder.

Folkeskolelærer og merkonom

I fraktildiagrammet vises, hvilken andel af samtlige elever, der lå på eller under en række udvalgte pointværdier i evaluering af en opgavebesvarelse

Andel af elever (%)

Point i opgavesættet