Lærere holdt uden for indflydelse

Rødovre Kommune foreslår en indskoling hvor både lærere og pædagoger underviser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rødovre står på spring til at blive en af de første kommuner, der vil lade børnehaveklasseledere og fritidspædagoger undervise i de yngste klasser. Samtidig skal lærere undervise i børnehaveklasserne i et stort antal timer.

Men politikerne kan få det svært med afsættet. Endnu inden eleverne har set en pædagog bag katederet, har lærere og børnehaveklasseledere vist stor modvilje mod planen om en ny indskoling. De føler, at politikerne har kørt dem så langt ud på et sidespor, at det er tvivlsomt, om indskolingen kan blive en succes.

- Folk føler sig virkelig trådt over tæerne ved den måde, modellen er blevet skabt på. I stedet for at involvere lærere i udviklingen af en ny indskoling siger politikerne uden videre, at undervisningen bliver bedre af, at der deltager pædagoger i timerne. Men reelt mener de, at lærerne ikke gør deres arbejde godt nok, siger kredsformand Stig Winther Hansen.

- Modellen kan godt blive god, hvis den tilpasses, så det bliver børnehaveklasseledere, der skal undervise i 1. og 2 klasse, for de har kompetencen og erfaringen til at gøre det. Men hidtil har kommunen ikke lyttet til vores forslag til justeringer, siger han.

Rødovres plan falder i tråd med det lovforslag, som undervisningsministeren ventes at fremsætte om kort tid. På forhånd tegner der sig et bredt flertal i Folketinget for forslaget, som skal åbne for forsøg, så kommunerne kan gøre indskolingen bedre og bredere. Også Danmarks Lærerforening har arbejdet med forudsætningerne for at øge kvaliteten i indskolingen.

I Rødovre er kommunens forslag til en ny indskoling til høring indtil slutningen af denne måned, så byrådet kan tage stilling til det i februar. Men lærerne føler, at de får trukket den nye indskoling ned over hovedet.

- Udviklingen af strukturen styres fra kommunens top. Men hverken lærere eller pædagoger kan føle sig som medejere af et udviklingsarbejde, når det beskrives af nogle, der ikke selv skal udføre det. Vi er utilfredse med, at kommunen ikke har lyttet til vores erfaringer, siger kredsformanden.

Han mener, at kommunen arbejder baglæns, fordi den laver en ny struktur, som der først skal fyldes indhold i bagefter.

Pinagtigt forslag

Ud over at pædagogerne skal være med i de mindste klasser, skal børnehaveklasserne undervises af lærere i 15 til 25 timer om ugen.

- Ingen har beskæftiget sig med, hvad vi laver i dag. Hverken politikere eller forvaltning har set på vores tilbud til børnene, siger børnehaveklasseleder Birte Dalsgaard fra Valhøj Skole.

- De går bare ud fra at det, der foregår i en børnehaveklasse, er lig med en børnehave, så lærerne skal åbenbart være en garanti for, at børnene lærer noget.

- Vi har specialiseret os i at undervise i børnehaveklassen. Vi har erfaringen, og vi har været på et utal af kurser, så vi er de mest kompetente til opgaven, siger Birte Dalsgaard.

Hun er også forarget over den måde, kommunen har skabt modellen på.

- Det begyndte med, at vi skulle fyres til fordel for SFO-pædagoger. Senere sagde kommunen, at det var en misforståelse. Men den arbejder stadig kun med to kategorier af medarbejdere, nemlig lærere og pædagoger, siger Birte Dalsgaard.

- Fordi man er dygtig til at arbejde i en skolefritidsordning, er det ikke sikkert, man er god til at være i skolen, siger Birte Dalsgaard.

Ingen anden udvej

Idéen om at lade pædagoger undervise i indskolingen blev lanceret for fire år siden af Alex Nielsen. Han er formand for skole- og fritidsudvalget i Rødovre, og han mener ikke, at han har holdt lærerne uden for indflydelse.

- Vi begyndte med at forhandle med BUPL og lærerkredsen om, hvordan det kunne lade sig gøre, men efter tre år var vi ikke kommet ud af stedet. Derfor lavede vi et skelet for en ny model, som vi bad en arbejdsgruppe arbejde videre med, fortæller Alex Nielsen.

- Der blev forhandlet om udvidelse af undervisningstiden, men ikke om pædagogers deltagelse, siger kredsformand Stig Winther, der mener, at kommunen burde have nedsat et antal arbejdsgrupper med både lærere og pædagoger, som så kunne have analyseret den nuværende indskoling.

- De kunne komme med forslag til forbedringer, hvorefter vi så kunne udarbejde en ny indskoling.

En succes

Skoleudvalgsformanden forstår ikke, at lærerne i Rødovre føler det som en kritik mod dem, at kommunen vil have pædagoger med i undervisningen.

- Undervisningen bliver bedre, fordi den får to indgange - lærernes og pædagogernes. Vi vil gerne drage nytte af dem, ikke kun i børnehaveklasserne, men også i 1. og 2. klasse, siger Alex Nielsen, som ønsker, at SFO-pædagogerne får opbygget samme kompetence til at undervise, som børnehaveklasselederne har. Derfor skal både lærere og pædagoger deltage i et kursusforløb til foråret.

Alex Nielsen er overbevist om, at modellen bliver en succes, også selv om lærerne ikke bryder sig om den måde, den er blevet til på.

- Lærere er professionelle, så de udfører de opgaver, de bliver sat til, siger han.

Henrik Stanek er freelancejournalist