Tvivl om tal fra MandagMorgen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er underligt, at de bruger OECD's talmateriale, men alligevel når frem til en helt anden konklusion end OECD, siger konsulent i Danmarks Lærerforening Lars Salmonsen, i en kommentar til Ugebrevet MandagMorgen's analyse, som viser, at den danske folkeskole bruger væsentlig flere penge end den hollandske, men alligevel leverer langt færre undervisningstimer.

Analysen, som blev citeret flittigt og ganske ukritisk i de elektroniske medier, konkluderer, at den '. . . betydelige forskel i lærernes samlede undervisningstid er den eneste væsentlige forklaring på, at hollandske børn modtager betydeligt mere undervisning for betydeligt færre penge. Klassekvotienten, undervisningsdage, lærerlønninger med videre ligger i det store hele på et ensartet niveau i Holland og Danmark.'

Det står i klar modstrid til OECD's udlægning af de samme tal. OECD-forskerne skriver, at de høje, danske omkostninger . . . 'er mest markant påvirket af, at danske elever i gennemsnit får mere lærertid i løbet af et år'.

I en tabel i den OECD-rapport, som MandagMorgen henter tal fra, fremgår det ganske vist, at hollandske lærere underviser mere end danske. Til gengæld er hollændernes løn også højere end danskernes, så lærerlønnen per time giver ikke de store udsving. Men mens den lave danske elev/lærer-ratio, som giver den enkelte elev meget lærertid, hæver omkostningen per elev med 794 US-dollars, sænker den høje hollandske ratio prisen med 103 US-dollars, og det er forskellen på de to tal, der giver forskellen på bundlinjen.

Hvis man ser bort fra elev/lærer-ratioen er den danske gennemsnitspris per elev 4 procent højere end den hollandske, men hvis man regner elev/lærer-ratioen med, er prisen 45 procent højere. Det bekræfter, at det er elev/lærer-ratioen, som giver udslaget.

MandagMorgens analyse giver også så gode overskrifter, fordi journalisten bruger et andet tal for lærernes undervisningstid end OECD.

I stedet for overenskomstens maksimum på 750 timer bruger han Finansministeriets gennemsnitstal på 644. Det sammenlignelige tal fra Holland skulle ifølge MandagMorgen være 1100, men det kan hverken bekræftes af OECD eller Undervisningsministeriet, og dét er et problem, mener Lars Salmonsen:

- OECD har ansvaret for at tallene i deres undersøgelser er sammenlignelige. Så man kan ikke bare skifte tal ud, uden at fortælle, hvad de dækker over, siger han.id

Powered by Labrador CMS