Debat

Jeg er enig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Anne Nyholm og Jens Erik Henriksen

Jeg synes, at I begge tillægger mig motiver, der ikke er belæg for i min udtalelse til Politiken den 28. november 1997.

Anne Nyholm skriver, at jeg 'bare braldrer ud med, at det ikke står særlig godt til i folkeskolen', og dermed bærer ved til det bål, der hedder 'den ikke konstruktive og bagstræberiske debat om folkeskolen'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jens Erik Henriksen mener derimod, at jeg opfører mig som om, jeg er blevet taget i en 'løgn', og at '. . . DLF tror og melder ud, at det hele bare kører på skinner' og fremstiller 'virkeligheden i et drømmelys'.

Det er to vidt forskellige konklusioner. DLF forsøger ikke at lave et skønmaleri af folkeskolen. De seneste tre år har vi erkendt, at der er ting i folkeskolen, der kan gøres bedre. Vi har gang på gang påpeget, at folkeskolen har brug for et løft, og at vi ikke kan leve op til folkeskoleloven, hvis ikke politikerne tager deres del af ansvaret og afsætter de nødvendige ressourcer.

Kongresvedtagelsen af 'Kvalitetsudvikling - i dialog', de otte fokuspunkter i 'Folkeskolen år 2000' og det nye 'Princip- og Arbejdsprogram' er tydelige beviser på, at vi forholder os til folkeskolens virkelighed.

Jeg erkender, at jeg blev overrasket over de tal, journalisten fremlagde i telefonen. Og at jeg gav udtryk for min overraskelse. Men faktisk foregik samtalen mest sådan, at det var mig, der spurgte til undersøgelsen - som jeg ikke kendte - og forsøgte at finde ud af, hvilke forudsætninger den var foretaget på. Jeg forklarede også journalisten, at klasseundervisning og differentieret undervisning ikke behøver at være modsætninger, men at man sagtens kan tilgodese den enkelte elev, selv om eleverne er samlet i klassen. Desværre er denne præcisering ikke kommet med i artiklen. Men bortset fra det, så er jeg meget enig med jer i de øvrige konklusioner.

Når Anne Nyholm skriver, at lærerne ikke skal pålægges ekstra byrder, at god undervisning hænger sammen med nødvendig forberedelsestid, og at gode undervisere skal værdsættes og lønnes ordentligt, ja, så kan jeg ikke være mere enig. Og jeg har svært ved at finde noget i min udtalelse, der giver det modsatte indtryk. Og når Jens Erik Henriksen skriver, at det er en kæmpeopgave, og at vi gør det, så godt vi kan, og at det er en fælles samfundsopgave, og han gør opmærksom på, at der hver dag finder undervisning sted, som lærerne kan være stolte af, så må jeg igen tilslutte mig synspunkterne. Jeg har også her svært ved at se, hvor jeg giver udtryk for det modsatte.

De to artikler i Politiken med overskrifterne 'Skolen svigter den enkelte elev' og 'Lærerne holder fast i klasseundervisning' er i øvrigt meget kritiske over for lærerne. Det er muligvis det, som har fået jer til at (over)fortolke min kommentar. Men det er altså journalistens vinkel - ikke min.

Tom Egholm

næstformand

Danmarks Lærerforening