Debat

Pædagogisk nytænkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mere om medierne i undervisningen, denne gang om de pædagogiske aspekter af medieundervisningen.

Syv en halv time per dag! Så meget beskæftiger de 15-18-årige sig med diverse medier. Denne i og for sig gamle nyhed er nu blevet videnskabeligt bevist via en undersøgelse fra Center for Ungdomsmedier på Københavns Universitet. Dette betyder, at det nu entydigt kan slås fast, at der eksisterer et skisma imellem skolen og fritiden. Det består af følgende ingredienser: Skolen anvender i høj grad skriften og talen som udtryksmidler samt som grundlag for indsamling af viden. De unge derimod anvender de elektroniske medier og lader aviser og bøger stå ('Mønstre i mangfoldigheden - om unges mediebrug i DK' - Borgen Medier).

I skolen gør vi altså ikke brug af de kompetencer, de unge møder op med, i tilstrækkeligt omfang, men der lægges stadig i overvejende grad vægt på boglig kunnen. Pædagogikken bliver herefter i mit syn nødt til at tage højde for disse ændrede forudsætninger for indlæring. Dette opnås ikke kun ved at stille mediemaskiner til rådighed, men ved at lade medierne være et allestedsnærværende element i enhver undervisning, eller med andre ord, at anvende såvel de analytiske som de tekniske færdigheder. Der bliver altså tale om en fælles læreproces, hvor eleverne indtil videre har været overladt til sig selv om at fortolke indtrykkene fra medierne. Såfremt vi i den daglige undervisning anvender medierne, giver det en reel basis hos eleverne for at kunne udtrykke sig med de moderne kulturteknikker - og som de åbenbart også finder relevant. Verden har udviklet sig, og det er på tide, at skolen følger med.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har tidligere nævnt vigtigheden af at lære eleverne at kunne udtrykke sig både i skrift, tale og via de elektroniske medier, for når man skal formidle, så skal man være godt inde i sit stof. Og netop formidling er afgørende, når der arbejdes efter en projektorganiseret undervisningsform. Man opnår samtidig at lære eleverne at kunne danne sig overblik over et stofområde, udvælge det væsentlige og endelig tilrettelægge fremlæggelsen for den øvrige gruppe. Jeg mener - hvad mere vil man have, at folkeskolen skal gøre?

I virkeligheden har man med den seneste, samlede undersøgelse af unges mediebrug materiale i hånden til at revolutionere det samlede uddannelsessystem. Så lad os gøre det!

Per Sloth Møller

leder af Medieværkstedet

Svendborg