Debat

Undervisning er lærerarbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten om folkeskolen kører som bekendt på alle leder og kanter. Den seneste og mere og mere intensiverede debat går på, at nu er det på tide at fjerne lærernes 'monopol' på undervisningen i folkeskolen. Monopol har vi nu ikke, idet børnehaveklasseledere, der er uddannet på et kongeligt dansk pædagogseminarium, ofte indgår i undervisningen i indskolingen, ligesom lærere også sniger sig ind på børnehaveklasseledernes gebet i børnehaveklassen. Så vidt så godt!

Nu er debatten imidlertid, stærkt inspireret af BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, blevet til, at blot andre end lærere og helst pædagoger kommer til at undervise i skolen, så vil vi sikkert kunne klare os langt bedre, når vores resultater skal måles af for eksempel OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling) ud fra præmisser, der udspringer af fransk og/eller engelsk skoletradition.

Det vil være en katastrofe, om regering og Folketing agerer på en sådan vildfarelse. Jeg vil råde til at søge forklaringer i samfundsudviklingen generelt samt i de stadigt færre og færre timer til en række fag, ikke mindst dansk.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærere er og skal være dygtige til at undervise i fagene. For eksempel skal dansklæreren mestre både faget dansk og faget danskundervisning - altså lærerens opgave er at gribe stoffet an, så både 'Per og Poul' kan være med og kan få det optimale udbytte af undervisningen.

Det er derfor, det er lærere, der skal undervise i skolerne.

Når jeg understreger dette så kraftigt, er det af hensyn til fremtidens børn, unge og samfundet generelt. Der er ikke råd til vidtgående eksperimenter med at placere ansvaret for undervisningen hos anderledes uddannede.

Dette ikke være sagt for at nedvurdere andre faggrupper.

For mig er der ingen tvivl om, at mange mennesker vil være gode til at undervise tre, fem, ti og tyve timer. Problemet opstår, når vi taler om ansvaret for undervisningsforløb, der strækker sig over halve og hele år, ja i realiteten over et helt skoleforløb. Netop folkeskoleloven med dens krav om faglighed og tværfaglighed fordrer, at opmærksomheden samles om undervisningskompetencen.

Helen Sørensen

formand for Herningegnens Lærerforening