Debat

Akillessener og læsefærdighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kunne se ud, som om både redaktionen og Tordenskjolds læserbrevsskribenter har overset Erik Sigsgaards indlæg i Folkeskolen nummer 43: 'En spådom'.

Det er en skam. For efter et års hetz fra medier og politikere mod folkeskolen i anledning af en enkelt 'undersøgelse', der hævder, at danske skolebørn læser dårligt (i 3. klasse, intet andet!), tager Sigsgaard omsider bladet fra munden og undersøger påstanden samt den eventuelle miseres årsager og de behjertede forslag til at afhjælpe den.

Kort fortalt konstaterer han, hvad enhver dansklærer ved, men hvad vi i vor befippelse helt har glemt at fremføre: at jo mere vi forcerer læseundervisningen gennem tidligere start og hårdere tempo, jo flere tabere bliver der liggende langs vejen mod læsefærdighed. Det var ellers det, Grundtvig lærte os: at vente alting i naturens orden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nu var Erik Sigsgaards artikel beskedent placeret: på bladet sidste side og uomtalt i indholdsfortegnelsen. Den er muligvis blevet overset af en del læsere. Den var ellers, med kommunalvalg for døren og folketingsvalg i sigte, måske det mest aktuelle i det nummer.

Derfor dette forslag til redaktionen som en opmuntring til de udskældte dansklærere og et memento til magthaverne, de nære og de fjerne: Optryk 'En spådom' i nytårsnummeret. På lederplads og med flammeskrift.

Og send nummeret til Folketingets og regeringens medlemmer - anbefalet. Ellers læser de den såmænd ikke. De ved jo fra medierne, hvad de skal tro og gøre.

Karl Brøcher

Dragør