Debat

Nordjyske riddere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Chefredaktør Thorkild Thejsen decimerer betydningen af meget ihærdig nordjysk læserbrevsaktivitet og udnævner aktørerne til at være Don Quixotes efterfølgere. Den lidet hædrende udnævnelse vil redaktøren se bort fra, hvis vejrmøllerne går over til at fortælle om det levende skoleliv og hverdagserfaringer. Hvis de fører pædagogisk/didaktisk viden med i bagagen i en diskussion om skolens formål. Det vil flytte hegnspæle.

'Ka de no betåål sæ', siger vi på vendelbomål. De fleste lærere er nemlig ikke så vidtløftige som vejrmøllerne i det pædagogiske rum, hvor moden skifter med fåårs mellemrum. Lad os holde en lav profil og overlade ord som undervisningsdifferentiering, tværfaglighed og læring til den teoretiske pædagogik, for den er der en hel række grupper, der får et levebrød ud af. Og så kan vi andre bruge dele af teorien i hverdagen. Stilfærdigt og effektivt og uden de store armbevægelser.

Don Quixoter findes også i de toneangivende kredse, så lad blot nordjyske riddere uden frygt og dadel fortsætte ordrigdommen, parentes-pointerne, der nu og da har rod i kancellisprog eller simpel almuefortælletradition, hvor billeder anskueliggør det selv for den tungnemme lærer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Torben Thomsen

Aars