Debat

Historisk betinget

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak! Nina i Vallensbæk

Det var befriende at læse dit indlæg i Folkeskolen nummer 42 om pædagoger i folkeskolen. Det har i høj grad været en mangel i debatten, om pædagoger, der arbejder med børn til daglig, overhovedet er interesseret i at arbejde i folkeskolen. Jeg tror, at hvis flere ledere ville stille dette spørgsmål til deres personale, ville hovedparten få det svar, som du har fået.

Du tager efter min mening fat i sagens kerne, nemlig stoltheden over jobbet og uddannelsen som pædagog. Det er den samme stolthed, vi som lærere har over vores læreruddannelse og vores arbejde i folkeskolen, derfor valgte vi at blive lærere, og derfor valgte I at blive pædagoger. Ud fra de rammer og mål, som kommunalbestyrelsen har givet, arbejder begge faggrupper på at give børnene den nødvendige ballast til at klare sig i livet, og jeg er af den opfattelse, at børnene er glade for, at der er en klar opdeling mellem skolen og fritiden, og de vil gerne være fri for skolens omklamring fra klokken 6.30 til 21.00.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det bekymrer mig, at du skriver, at I har et temmeligt anstrengt forhold til lærerne, men det overrasker mig ikke. Fejlen ligger ikke hos jer, og den ligger heller ikke hos lærerne, den er historisk betinget.

Da fritidshjemmene blev nedlagt, og fritidsordningerne blev etableret på skolerne for fem år siden, var det ikke et ønske fra pædagogerne og heller ikke et ønske fra lærerne, men et kommunalpolitisk ønske om at bruge den lokalekapacitet, der var til stede på skolerne uden hensyntagen til det pædagogiske eller personalemæssige. Der blev fra kommunalbestyrelsens side ikke stillet ressourcer til rådighed, så de nye medarbejdere på skolerne kunne integreres ordentligt, måske fordi man regnede med, at det ville komme af sig selv.

En af grundene til, at problemerne endnu ikke er løst, er, at der ikke er samarbejdsudvalg på skolerne. Det er et problem, som lærerkredsen har arbejdet på at få løst i mange år, og som nu endelig nærmer sig en løsning. Kommunen og de faglige organisationer arbejder for tiden på, at der kan etableres medbestemmelse og medindflydelsesudvalg på kommunens institutioner, og jeg er ikke i tvivl om, at kommunen ønsker, at det skal lykkes. Lykkes det ikke, er vi enige om, at der skal etableres samarbejdsudvalg efter de gældende aftaler, så mit håb er, at der ved starten af næste skoleår er etableret et autoriseret samarbejde mellem skolens personale, og så skal vi nok få ryddet de problemer af vejen, som du peger på.

Torben Jens Staffe

kredsformand

Vallensbæk