Debat
0   184

Fælles bekymring

Reinhard Werner er i Folkeskolen nummer 42 inde på elementer i skoleledernes fremtidige placering, som jeg kan se, vi har et fælles grundsyn på: At skolelederne er skolefolk og som sådanne hjemmehørende i DLF. Og at det forslag, der har været fremme i Folkeskolen om skoleledernes placering, måske ikke er det mest elegante, der er set af slagsen. Mildt sagt. Så spørgsmålet er, om det nye forslag er bedre end tingenes tilstand for nærværende.

På den anden side mener jeg ikke, at de personlige samarbejdsproblemer, der måtte kunne opstå i forbindelse med kredsformandens dobbeltrolle som personlig tillidsmand for skolelederen i den ene situation og diskussionsmodpart i den anden, kan tales væk ved udelukkende at appellere til kredsformænds og skolelederes besindighed og sunde fornuft. Som jeg for mange år siden lærte: 'Lad være med at udlevere boldene, før du har givet instruktionen, så slipper du for at skulle råbe højt bagefter for at blive hørt'. Det må da være bedst at sikre nogle klare spilleregler, ifald de personlige relationer ikke trækker i samme retning om løsningen af et problem.

Artiklen fortsætter under banneret

Men jeg har meget svært ved at kunne se en fordel ved at melde mig ud af en fagforening, der er gearet til at servicere 60.000-70.000 lærere af forskellig slags med et sekretariat, der fylder en mindre bydel, til fordel for en sagsbehandlergruppe, der kan tælles på en til to hænder.

Lønmæssigt tror jeg heller ikke, der er meget at komme efter. I mine 24 år som DLF-medlem har jeg gang på gang oplevet, at det er den almindelige lærer, der har været løndannende. Når den almindelige overlærerløn er kommet for tæt på, har den 'skubbet' til lederlønnen, så der stadig har været afstand. Hvis skolelederne har ambitioner om at blive indlemmet i løndannelsen i forvaltningen, tror jeg, der er lagt op til en negativ overraskelse. Så risikerer vi at skulle sammenligne os med HK-lønnede. Og det er der ikke meget lønløft i!

Jeg er enig med Reinhard Werner i, det vil være kreperligt, hvis nogle stivnakker skal ødelægge et samarbejde og en skolekultur, der i mange år har fungeret godt, og som også kan bringes til at fungere godt fremover. Og til de møder i kredsen, jeg som skoleleder kommer til, har jeg en fornemmelse af et godt samarbejde mellem kreds og skoleledere. Hvem det så er, der pisker en stemning op, gad jeg godt vide. Jeg tror, det er et mindretal med betonholdninger på begge sider af bordet.

At et teknisk problem skal gøres til et holdningsproblem - det er for lallende!

Jens Spaanheden

skoleinspektør

Holbæk Lærerkreds


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ