Debat
0   194

Mens vi venter

Den 1. august 1997 trådte en ny folkeskoleforordning i kraft. I henhold til denne skal den enkelte kommune i et samarbejde med forældre, skoleledelse og lærere varetage styrelsen af skolen.

Til at tage sig af dette arbejde skal der nu vælges skolebestyrelse på den enkelte skole. I skolebestyrelsen skal der blandt andet sidde to repræsentanter fra skolens lærerkollegium.

Artiklen fortsætter under banneret

Denne demokratiske udvikling inden for skolevæsenet har vi set frem til, og vi er villige til at deltage aktivt i denne proces.

Men! Desværre står vi i en situation, hvor vi er nødt til at vente på, at vores arbejdsvilkår i skolebestyrelsen bliver afklaret.

Den nye folkeskoleforordning har nu været i kraft i cirka tre måneder, og der skal vælges repræsentanter til skolebestyrelserne. Dog må vi konstatere, at vilkårene for det ekstraarbejde, lærerrepræsentanterne skal indgå med i skolebestyrelsesarbejdet, endnu ikke er afklaret. Vi er forundrede over, at disse ting ikke skal være sat på plads, inden skolebestyrelserne trækker i arbejdstøjet.

Og dog. Vi burde ikke være forundrede. Kikker vi tilbage på de sidste to overenskomstforhandlinger (1995 og 1997), oplever vi det samme mønster.

I 1995 var der ingen forhandlingsvilje hos vores aftalepartner, hvorfor tjenestemændene valgte at forlade forhandlingsbordet. Herefter besluttede hjemmestyret at forlænge Overenskomst 1993 ved lov, hvilket betød en nulløsning for tjenestemændene, medens det øvrige arbejdsmarked fik lønstigninger på to-tre procent.

I april måned i år forkastede den samlede lærergruppe ved urafstemning det fremlagte forslag til Overenskomst 1997. Vi mener at have et berettiget krav på afhjælpning af det lønefterslæb, vi har haft siden 1995 set i forhold til det øvrige arbejdsmarked, samt at Overenskomst 1997 bør være en toårig overenskomst med samme lønstigninger som det øvrige arbejdsmarked.

Hidtil har vi dog set, at vores aftalepartner ikke har haft vilje til reelle forhandlinger, hvilket vi med beklagelse må notere os.

Hvor er det ærgerligt, at de i folkeskoleforordningen nye initiativer skal have en så dårlig start. Vi vil gerne være med, men vi vil som det øvrige arbejdsmarked kende vores arbejdsbetingelser for det arbejde, vi skal indgå i.

En gruppe lærere fra USK

Nuuk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ