Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Hør lige her

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læg mærke til, hvor ofte e-mail-adresser og www-adresser forekommer i radio, tv, annoncer og reklamefilm. De digitale nettjenester og computerne bruges som aldrig før. Og det bliver værre endnu, det kan I være helt sikre på!

Digitale medier, informationsteknologi (IT), multimediecomputere og nettjenester er hverdag. Og selv om der samtidig udgives og læses masser af bøger, aviser og især specialmagasiner, så har papiret ikke længere monopol som informationsbærer. De unge bruger de digitale medier, især uden for skoletiden, og de forbruger store mængder af informationer, også uden for skoletiden.

Folkeskolen og lærerne gør, hvad de kan for at følge med, og det koster: Penge til isenkram og tid til at øve sig.

IT skal bruges i stort set alle fag. Men hvem snakker om IT's 'pædagogiske merværdi' - endsige belyser og konkretiserer den? Jeg spørger bare . . .

Jeg ville blot komme med et lille godt råd til alle jer, der allerede bruger computere i undervisningen: Koncentrér jer om at bruge det, computerne er virkelig gode til - i modsætning til papir. Lær det godt og grundigt fra bunden. Og sæt fokus på præcis de basisfunktioner, en computer er allerbedst til - nemlig:

- Billeder og grafik

- Tale, lyd og musik

Film, video og animationer

- Tekster og hypertekster

- Kommunikation.

Nu råder vi endelig over et apparat, der påén gang kan alt det. Og min påstand er, at enhver lærer, der sætter sig for at lære at bruge de basisprogrammer, der findes på en moderne multimediecomputer, når den pakkes ud - inklusive netadgang - løbende vil opdage, at alene brugen af disse basisprogrammer afstedkommer nye måder at tænke og arbejde på for en interesseret underviser.

Lad være med at kaste jer ud i de helt store fancy programmer. Lær at bruge de basisprogrammer, der ligger i forvejen på en ny computer. Skriv, læs, redigér, tegn, fotografér, tal, lyt, se, indspil, afspil, kommunikér - bare klø på- i alle fag. Og hold fast i det faglige - rigtig godt fast. Lad være med at bruge programmer, der 'ikke kræver særlige edb-forudsætninger' - resultatet i klassen bliver ofte derefter, uanset hvor gode lærere I er. I vil hurtigt opdage, at hvis I er dygtige computerbrugere, så bliver det sjovere at være lærer - og jeg tror også, at det bliver sjovere og mere lærerigt at være elev i jeres undervisning.

Computere har en forbløffende positiv evne til at afkræve brugerne struktur i arbejdet. Og den pædagogiske merværdi afstedkommes blandt andet af dette krav fra apparaturet om struktur. Men det stiller store krav, både til jer som lærere og til skolernes tekniske infrastruktur og til undervisningsmaterialerne. Eleverne skal nok følge med. Og så sørg for at få fat i en god farveprinter og et digitalt kamera til alle computerne (der i øvrigt skal flyttes ud i klasserne, hvis de ikke allerede står der). Det er den vej, vi skal med IT i skolen!

Det var bare lige det, jeg ville sige - hej!

Christian Wang er udviklingschef (læreruddannet) i

Mikro Værkstedet