Debat

Projekt scoop

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kommer mere og mere til at ligne et stort, opreklameret filmprojekt. Hvor farvestrålende plakater lover widescreen, cinemascope og storslåede skuespillerpræstationer. Underskønne naturscener! Og masser af Oscars i udsigt!

Hvor producent og instruktør kappes om at forsikre, at nu er det lige inden, den endelige premieredag kan fastsættes. Og at de mange forsinkelser kun er et udtryk for, at resultatet vil blive endnu mere epokegørende og uforglemmeligt end først antaget. At man faktisk er ved at kvæles i egen succes!

Mens de nøgne kendsgerninger i virkelighedens verden siger: Skuespillere, der overvejende har erfaring inden for stumfilmgenren - optagelser, der endnu ikke er påbegyndt, fordi det tekniske udstyr enten mangler - eller er nedslidt og i dårlig stand (desværre afslørede de første prøveoptagelser, at råfilmen er sort/hvid og lydsporet af dårlig kvalitet!). End ikke rollehæfter er der nok af! Som dog er af underordnet betydning - blot incitamentet og troen er til stede - ifølge producenten!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor mødes og tales der i en uendelighed på alle niveauer for at bevare illusionen om, at noget stort og fantastisk er forestående!

Jeg tænker naturligvis på den efterhånden tre år gamle folkeskolelov, der med et snuptag skulle løfte folkeskolen og skabe permanente tilstande af pædagogisk high-life!

For som daværende DLF-formand Jørn Østergård patetisk udtrykte det i Politiken: nu skulle det pædagogiske stangtøj udskiftes med skræddersyede kollektioner!

Man glemte: At ideale målsætninger og visioner nødvendigvis må have forbindelse til den virkelighed, de foregiver at beskrive og ændre!

Man glemte: At ordenes magi ikke alene kan skabe forandring!

Man valgte at glemme: At man dermed gav lærerne dødskysset ved at stille dem over for en uløselig opgave!

Men faktisk burde der dagligt kippes med flaget for den danske folkeskolelærer, der alligevel har formået at få folkeskolen til at fungere så nogenlunde - på trods af benspænd og modspil fra de ansvarlige myndigheder med samt DLF!

Niels Christian Christensen

Bagterpskolen, Hjørring