Debat

Varm på Kold

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolens leder i sidste uge mener lederskribenten, at mine udtalelser til blandt andet ugebrevet Mandag Morgen og Danmarks Radio kan føre til kulturel anoreksi.

En sådan tolkning finder jeg uberettiget, blot fordi jeg har det syn, at børn i fremtiden kan og skal lære meget, meget mere. Men for god ordens skyld skal jeg bekræfte lederens manchet: 'I Grundtvigs og Kolds Danmark skal struktur og form hele tiden tænkes sammen med indholdet'.

Min pointe er præcis den samme. Form og indhold kan og må ikke adskilles. Min advarsel er netop, at en 'ny folkeskolelov' er flot tænkt og har medført et solidt stykke pædagogisk arbejde rundt om på de danske folkeskoler. Jeg er blot bange for, at netop formen kommer til at halte bagefter. Der er behov for en sikring af, at folkeskolens indhold og struktur hænger sammen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I 1814 lød det til lærerne: 'Du skal med lige omsorg og uden forskel antage dig alle børns uddannelse og opdragelse'. Og senere Kolds ideer om at respektere børns leg og fantasi. Oplive først, oplysning dernæst. Jeg er stadigvæk 'varm på Kold', men behøver ikke af den grund at lide af kulturel forstoppelse og forskrækkelse.

Svend E. Pedersen

formand for Folkeskolerådet

rektor for Statens Pædagogiske Forsøgscenter

Rødovre