Åbent brev til BUPL, hovedbestyrelsen

Vedrørende artikel i Politiken den 23. september 1997 'Pædagoger ind bag katederet'.

Er BUPL (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) ude i et commandoraid?

Har I spurgt medlemmerne, om det er det, vi gerne vil?

Jeg har spurgt mit personale, og de siger nej tak.

Vi er stolte af vores uddannelse og job.

Vores dagligdag er meget forskellig fra den, der er i skolen.

Vi nyder at udføre det, vi synes er vigtigt for fritidsordningerne (FO), nemlig: en rar fritid, hvor vi sammen med børnene udstikker rammerne.

I vores ordning indgår seks uddannede og syv uuddannede medarbejdere til 210 børn.

Starter klokken 6.30 og slutter klokken 17 og onsdage klokken 21.

Medarbejderne har 32 timer ugentlig. Skal de så fyres og genansættes på 37 timer for at tilgodese jeres behov for at spise kirsebær med de store?

Er de uddannede til at komme ind i klasserne?

Det raid, I er i gang med, betyder bare en kløft mellem skolen og FO.

Vi har som andre kollegaer et temmelig anstrengt forhold til lærerne. Vi prøver at få det bedret, men vi vil ikke være anmassende, men stille og roligt prøve at blive accepteret og senere uddybe det samarbejde, der kan opstå.

Det er en interessant tanke, der er opstået i BUPL og i skolen.

Men vil vi undervise, have arbejdspladser om formiddagen i folkeskolen.

Jeg må sige nej til sådanne ideer. - Vi kan sagtens udfylde vores dagligdag, vi har nok at gøre, og desuden er vi som menige medlemmer slet ikke blevet informeret nok om alle disse BUPL-tanker og fremtidige planer.

Det er vigtigt, at vi får en diskussion om emnet.

At vi kan være med til at skabe en dialog og nærme os hinanden, men på en helt anden måde end den, der nu er udstukket af BUPL og DLF.

Jeg ser hellere, at BUPL arbejder for: Målsætninger, normeringer, arbejdsvilkår, sikkerhed, bygninger, egen økonomi i FO, før vi skal assimileres i folkeskolen.

Opret SU'er, plads i skolebestyrelsen, ordne lokaleforholdene, lav en fornuftig skolefritidsordning, før I får os ind i undervisningen.

Sørg for, at vi får nok uddannet personale, tag jer af de ting, der skaber de største frustrationer i vores arbejde.

Jeg syntes, det er træls, at I blander skolens virke ind i vores hverdag og skaber de unødvendige kløfter.

Nina Christensen

leder af skolefritidsordningen