Debat

Ministerens hensigter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med meget frie hænder, hvor alt er tilladt, og hvor alt kan ske, i en hyperaktiv famlen sig frem ad veje, der gennembryder alle de grænser, der normalt afstikkes af den trælse virkeligheds nøgternhed og fornuft, har undervisningsministeren ifølge kontorchef Jørn Skovsgaards læserindlæg i Folkeskolen nummer 39 bedt PLS Consult om at gamble sig ud på fantasiens ubegrænsede overdrev. Det kunne jo være, at det herude skulle vise sig muligt, hvad der er umuligt i den virkelighedsafgrænsede verden, at finde redskaber til opdyrkning af noget, der ligner kvalitet i den kvalitetsskyende, lighedsideologiske folkeskole. Kreativitet kalder man den slags ekstravagancer i den ministerielle skolejargon. Og så siger kontorchefen, at man ikke ud af PLS Consults boltren sig i den uhæmmede, frie, grænseløse dressur kan udlede noget om ministerens hensigter. Jo, det ved da den søde gud, man kan. Netop igangsætningen af grænsesprængende, kreative konsulentudfoldelser blotlægger da ministerens desperate søgen efter noget kvalitativt, der hvor kvaliteten er visnet. Det er ikke tilfældigt, at ministeren 'oplever behovet for en kvalitetsdiskussion', når kvaliteten nu engang hverken findes indstøbt i folkeskoleloven eller i lovens møde med virkeligheden. Derfor er der en hensigt bag, når ministeren beder et dyrt betalt konsulentfirma mane sortkunstens mystisk-forførende forblændelser ned fra de uransagelige, grænseoverskridende vidder.

For, som det fremgår af Jørn Skovsgaards afslørende slutning: Kvalitet skulle jo gerne være at udvikle fagligheden i den mest fagfortrængende folkeskole.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev