Debat
Kender Folkeskolen ikke loven
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er procentregning for yderst viderekomne matematikere, når Folkeskolen i sin artikel 'Matematik- og tysklærere bliver en mangelvare' får regnet sig frem til at afskaffe geografi som et naturvidenskabeligt fag og et af de tre fag bag natur/teknik.
Artiklen afslører, at Folkeskolen kender hverken folkeskoleloven eller bekendtgørelsen til den nye læreruddannelseslov godt nok, for begge steder hvad angår både liniefaget i natur/teknik og folkeskolefaget pointeres det, at natur/teknik henter sine vidensområder fra de tre fag biologi, fysik/kemi og geografi.
Geografi hører ligesom biologi og fysik/kemi til det naturvidenskabelige fagområde. I den nuværende læreruddannelse samarbejder de tre fag om det almendannende fag naturfag, der i dag giver de lærerstuderende en kort grundlæggende indføring i naturfagene.
Og alle tre liniefag biologi, fysik/kemi og geografi samarbejder om at give de lærerstuderende en baggrund, således at de kan undervise i natur/teknik.
Artiklen fremlægger en undersøgelse med nogle beregninger, som Folkeskolen har lavet. Her mangler grundlæggende research og kendskab til seminarie- og folkeskoleverdenen. Desuden står der intet om, hvor baggrundstalmaterialet stammer fra.
Tallet for natur/teknik vil i sagens natur på nuværende tidspunkt kun kunne være et skud i tågen, fordi der endnu ikke eksisterer et særskilt liniefag, og da geografi i tabellen ikke bliver betragtet som et naturvidenskabeligt fag, er procenttallet for natur/tekniklærernes udnyttelsesgrad i forhold til liniefag totalt misvisende.
Det må endnu en gang pointeres, at kompetencen til undervisning i natur/teknik ligger i alle de tre naturvidenskabelige fag, som bidrager med viden og færdigheder, nemlig biologi, fysik/kemi og geografi. Geografilærerens kvalifikationer er lige så relevante som biologi- og fysik/kemilærerens.
Det er ærgerligt, at en ellers relevant artikel skæmmes af uvidenhed og fusk med statistikken.
Birthe Bjørn
formand
for Geografforbundet