Debat

Kvalitetsdiskussion

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste nummer af Folkeskolen havde Undervisningsministeriets projekt 'Kvalitetsudvikling og evaluering i folkeskolen' en fremtrædende placering. Vi kan kun være glade for, at også Danmarks Lærerforening er interesseret i projektet, og at lærernes fagblad omtaler projektet så fyldigt, som tilfældet er her. Der er også i det store hele tale om udmærkede og oplysende artikler; men der er et par skønhedspletter, som vi er nødt til at kommentere.

Først og vigtigst:

PLS Consult har fået til opgave at fremstille et materiale til Undervisningsministeriet. Et materiale, som Undervisningsministeriet bagefter tager stilling til anvendelsen af. I denne proces har PLS Consult naturligvis meget frie hænder, og der er tale om en kreativ proces, hvor tanken bryder grænser. Men det betyder på den anden side, at man ikke på baggrund af materiale eller udsagn i denne proces kan udlede noget om ministeriets eller ministerens hensigter. Vi understreger altid, når vi fortæller om projektet, at der ikke er lagt op til en ændret fordeling af ansvaret for folkeskolen, og at vi heller ikke med dette søger mod en centralisering eller anden form for statsliggørelse af skolen. Vi har taget initiativet, fordi vi, som beskrevet i artiklen, oplever behov for, at kvalitetsdiskussionen tages op, og fordi projektet kan støtte det løbende arbejde på at forbedre skolen på alle dens niveauer - i klassen, på den enkelte skole, i kommunen og på nationalt niveau. Det er således først og sidst et oplæg til samarbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For det andet:

Både i lederen og i artiklen er jeg citeret for, at der skulle være skræmmende perspektiver i projektet. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er skræmt over perspektiverne i projektet - tværtimod. Men jeg har forståelse for, at nogle kan føle sig skræmt, fordi der er tale om en ny tankegang for mange ansatte i folkeskolen. Det er derfor vigtigt, at projektets bærende ideer kommer ud til så mange som muligt. Så er jeg sikker på, at angsten forsvinder, og den vil blive afløst af forvisningen om, at man nu får et gedigent redskab i hænderne - et redskab, der kan styrke og udvikle fagligheden i folkeskolen samtidig med, at vi kan dokumentere og informere om de kvaliteter, som vi er enige om allerede nu findes i skolen.

Jørn Skovsgaard

kontorchef

Undervisningsministeriet