Debat

Et kryptogram

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seminarielektor Lene Møller leverer et langt forsvar for læse-stavekonsulenternes 'Mål for læsning' ('Bagsmækken', Folkeskolen nummer 36).

Spørgsmålet er ikke, om lærerprofessionen er kritisk og selvstændig, for det er den - læs blot Folkeskolens debatsider og Folkeskolens afsløring af fingeret forskning. Spørgsmålet er i denne sammenhæng, om Lene Møller har tilstrækkelige faglige forudsætninger for kritisk at vurdere de anbefalede prøver fra Dansk Psykologisk Forlag.

Producenternes navne er kendt, og deres kompetenceudvikling inden for danskdidaktik er ganske enkelt ikke til at fåøje på. Prøverne er kommercielle og markedsføres som sådan, selv om det notorisk er en statslig opgave at foranstalte prøver i danskfaget i folkeskolen. Teksterne i opgavesættene er konstrueret af psykologer og konsulenter for handicappede børn, hvilket måske er godt for handicappede børn, men er helt irrelevant for de øvrige børn i danskundervisningen. Opgørelsesmetoden har afgørende matematiske fejl og mangler. Procentberegningen er matematisk forkert, opgørelsesmetoden sammenblander to begreber, og enhederne er ikke angivet. Det samlede resultat af den manglende matematiske talbehandling er, at opgørelsesmetoden fremtræder som et kryptogram, som ingen dansklærere kan forstå. Det er kejserens nye klæder om igen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Peter Plys' forstand er ganske udmærket til Peter Plys-projekter. Men til vurdering af de kommercielle prøver, der anbefales til normalundervisningen i dansk, er det uomgængeligt nødvendigt, at bedømmeren arbejder tværfagligt, idet det er nødvendigt at anvende kompetence både fra danskfagets didaktik og fra matematikken. Mindre kan ikke gøre det.

Det er notorisk meget få, der besidder denne tværfaglighed. Derfor har der været let spil for kommercielle interesser, og derfor væves der stadigvæk klæder til kejseren.

Birgitte Borgen Marcussen

Aakirkeby

Powered by Labrador CMS