DLF eller BUPL

En fagpolitisk tvist

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ingen roser uden torne, og Rønbjerg-projektet er da også løbet ind i et problem, som kan ende med, at DLF vil slæbe Skive Kommune for Arbejdsretten for brud på overenskomsten. En konflikt, som hverken skolen eller dens lærere og pædagoger er direkte involverede i. Spørgsmålet om organisationstilhørsforhold.

På Rønbjerg Skole arbejder der ni lærere og en børnehaveklasseleder, som er medlemmer af DLF, og to pædagoger, som er medlemmer af BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk. Problemet er bare, at den ene af de to pædagoger har selvstændige timer som børnehaveklasseleder to dage om ugen og derfor ifølge overenskomsten bør være ansat som sådan og medlem af DLF.

Striden går nu på, om hun som børnehaveklasseleder to dage om ugen skal være ansat som medlem af DLF eller som skolepædagog og skolefritidsordningspædagog som medlem af BUPL. Og hvis sagen efter nu at have kørt i godt et år ikke snart finder en fornuftig løsning, kan den ende med, at Skive Kommune slæbes for Arbejdsretten.

- Det er et spændende samarbejde, der foregår på skolen. Derfor er det også ekstra ærgerligt, at initiativet skal skæmmes af fagpolitisk slagsmål, lyder kommentaren fra DLF's formand, Anni Herfort.

- Men sagen er meget enkel, for arbejde som børnehaveklasseleder er dækket af vores overenskomst, så hvis kommunen ikke får klaret tilhørsforholdet, så må vi vejen rundt om det arbejdsretslige system.

Også BUPL's næstformand, Klaus Willmann, ærgrer sig. Men vinklen er en noget anden:

- Vi havde lavet en aftale med kommunen om, at vores medlem i en del af hendes arbejdstid kunne indgå i samarbejdet, og vi havde betinget os, at aftalen kunne godkendes af DLF. Vi går ikke på strandhugst, vi vil blot sikre, at medlemmet ikke skal have en besværlig, delt ansættelse. Af snævre fagpolitiske grunde har DLF valgt at tage en konfrontation på det, og det kan vi selvfølgelig ikke acceptere.

Hvis DLF eller lokalkredsen trapper konflikten op, vil BUPL tage kontakt til Kommunernes Landsforening, siger Klaus Willmann.

Skive-lærernes formand, Leif Primdal, afviser, at kredsen optrapper konflikten:

- Før forsøget gik i gang, var aftalen med Skive Kommune, at pædagoger, der havde selvstændige timer i børnehaveklassen, ville blive ansat som børnehaveklasseledere. Men BUPL gik ind og fik ændret ansættelsesbrevet. BUPL's fremgangsmåde er da forståelig. Vi kæmper hver for vores medlemmer. Det er Skive Kommune, der har båret sig tåbeligt ad og flere gange i forløbet har skiftet mening. Måske ved de ikke, hvad de vil. Men hvis vi går tilbage til startfasen, gjorde politikerne meget ud af, at ansættelsesforholdene skulle afklares med organisationerne, fordi de netop ikke ønskede disse konflikter. Og det har ikke været gjort ordentligt.

- Folkeskolen er defineret som et sted, hvor der foregår undervisning, derfor er det også undervisernes fagforening, der skal organisere medarbejderne, siger Leif Primdal.

Netop for at undgå den type konflikter talte Leif Primdal i efteråret 1995 og foråret 1996 med hele personalegruppen på Rønbjerg Skole for at få drøftet eventuelle problemer. Og i maj i år evaluerede man det første år.

- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om lærere og pædagoger var 100 procent med, da projektet startede, men det er de nu. På mødet i maj gav lærerne udtryk for, at det kørte godt, at de kunne bruge hinanden og samarbejdede bedre. Om det også giver en bedre undervisning, må tiden vise, slutter Leif Primdal.

Leder af Rønbjerg Skole Teddy Petersen finder det naturligt, at de, der indgår i arbejdet i den obligatoriske del af skoledagen, er medlemmer af den samme organisation:

- Når man er ude og søge grænser af, er det klart, at der opstår turbulens. På længere sigt er perspektivet at få skabt samordninger omkring uddannelse og de organisatoriske forhold. Et fælles forbund. Men nu er der tale om gråzoner, og så må vi håbe, at de to organisationer, BUPL og DLF, kender deres besøgstid og ikke lader det overskygge den nødvendige udvikling af folkeskolen, siger han.

Den fagpolitiske tvist er ikke en sag, der giver skolebestyrelsens formand urolige nætter.

- Fra forældrenes side er der ingen interesse for spørgsmålet om, hvilken organisation lærerne og pædagogerne står i. Det væsentlige for os er børnenes hverdag og undervisningen, siger formand Hardy Bruunsgaard Pedersen.aw

Powered by Labrador CMS