Password til kvalitet

Alle skolers kvalitetsmål skal på Internettet, mener Undervisningsministeriets kvalitetskonsulent

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Enhver borger skal kunne gå ind på Internettet og sammenligne skolernes oplysninger om visioner og mål for arbejdet. Hvad siger skolens brugerundersøgelse om forældrenes og børnenes tilfredshed med undervisningen? Hvad har man valgt at fokusere på de følgende år? Hvilke planer har 6.-klasserne for danskundervisningen i den næste periode? Og så videre.

- Jo, der kan da være skræmmende perspektiver i det. Men det er også en måde at modgå kritikken af skolen på, lød kontorchef Jørn Skovsgaards afsluttende kommentar, da projektleder Lars Alrø Olesen fra PLS Consult havde fortalt, at et af formålene med Undervisningsministeriets projekt 'Kvalitetsudvikling i Folkeskolen' er, at flest mulige skoler - helst alle - i løbet af en kort årrække er på Internettet med alle mulige oplysninger.

Hvordan kan man skelne mellem, hvad der er populært, og hvad der er godt, spurgte Folkeskolen PLS Consults projektkoordinator, Poul Møller, efter mødet.

- Det er et reelt problem, for selvfølgelig er god kvalitet ikke nødvendigvis det samme som det, mange synes om. Den enkelte skole må selv afgøre, hvad man vil lægge ud på nettet, svarede Poul Møller. Han erkender dog, at det vil kunne presse skolerne, hvis mange andre for eksempel lægger tal fra brugerundersøgelser ud.

- Hvis en skole har gennemført en evaluering, som viser, at der er problemer med undervisningsdifferentieringen i faget dansk i de ældste klasser, er det ikke meningen, at man skal sende sammenligninger af klasser og lærere ud på nettet. Brugt på den måde vil synlighed og åbenhed blive det modsatte af kvalitetsudvikling, uddyber Poul Møller.

Registrering af den slags problemer er kun til intern brug, og det vil man kunne klare ved at kræve et bestemt skole-password for at se materialet, mener han.

- Jeg forestiller mig derimod, at skolen kan lægge sin plan for, hvordan man løser problemerne, ud på nettet, siger Poul Møller.

I siger, at kvaliteten skal kunne måles og vejes. Hvordan kan man måle glæden ved at komme igennem den frustration, det er at lære noget nyt? Og hvordan kan man veje oplevelsen af digtet om Terje Vigen?

- Det kan man heller ikke. Og det skal man ikke. Men det er vores ambition at skabe nogle værktøjer - nogle måder at tale sammen på- som kan hjælpe lærerne til at få en bedre professionel diskussion om, hvordan de arbejder med disse vigtige og skrøbelige forhold, svarer Poul Møller og fortsætter:

- Den slags skal ikke måles og vejes i tal og brugerundersøgelser. Men vi håber på, at vi kan udvikle måder at dokumentere og beskrive arbejdsformerne på, så man kan diskutere metoder og systematik i undervisningen.

Du er ikke bange for, at for eksempel den upopulære tysklærer, hvis eneste kvalitet er, at hun kan lære børnene tysk, kan blive taber?

- Jeg er enig i, at det kan være et problem. Men det er det modsatte, vi vil opnå. Vi vil netop tilbyde samtaleredskaber, som kan kvalificere den faglige, kollegiale diskussion. Det er ikke popularitetsmåling, vi går efter, det er udvikling af kvalitet. Kvaliteten i vores arbejde skal vurderes på, om det er det, de kan bruges til, siger Poul Møller.-th

Powered by Labrador CMS