Værktøjer ad libitum

Undervisningsministeriet tilbyder metoder til at beskrive og evaluere skolens arbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kvalitetsudvikling i Folkeskolen

'Der skal udvikles et beskrivelsessystem, som gør det muligt at fastlægge mål, planlægge og gennemføre handlinger.

Samtidig skal der udvikles et evalueringssystem, hvor en række kendte og nyudviklede metoder kan supplere hinanden og dokumentere, i hvilket omfang de fastlagte mål er nået'.

Fra Undervisningsministeriets

hjemmeside på Internettet

Jamen hvad er alternativet? Spørgsmålet stilles af projektleder Lars Alrø Olesen fra PLS Consult.

Og han svarer selv:

- At Undervisningsministeriet sender en manual ud og ansætter rejseinspektører, der skal kontrollere, at alle følger den.

Lars Alrø er cand.pæd. og leder af et kvalitetsprojekt i det århusianske firma PLS Consult, som med sine 140 konsulenter først og fremmest samarbejder med den offentlige sektor. Sidste tirsdag var han på besøg i Danmarks Lærerforening, fordi hovedstyrelsen havde ønsket at høre om projektet, som er bestilt af Undervisningsministeriet, og som skal afsluttes i marts næste år med aflevering af en række beskrive- og evalueringsværktøjer, som det kaldes.

- Materialet bliver uden betingelser og copyright stillet til rådighed, så skoler og lærere kan bruge det ad libitum, sagde Jørn Skovsgaard, som er kontorchef i Undervisningsministeriets folkeskoleafdeling på mødet.

- Det er vores ambition, at vi laver et sæt værktøjer, som er så gode, at skolerne simpelthen ikke kan lade være med at bruge dem, supplerede Poul Møller, som er projektkoordinator i PLS Consult. Han har orlov fra lederstillingen på Kolind Centralskole i Midtdjurs Kommune.

Materialerne udvikles sammen med Genner Skole i Rødekro Kommune, Søhusskolen i Odense, Århusbakkens Skole i Silkeborg og Lundtofte Skole i Lyngby-Taarbæk Kommune.

- Vi kan kun fremstille værktøjet, hvis det sker i samarbejde med de kommende brugere, derfor har vi fundet fire almindelige skoler, som har villet gå ind i en tæt dialog med os, forklarede Lars Alrø, og Poul Møller fremhævede, at det helt grundlæggende for projektet er at hjælpe med at udvikle kvalitet i samarbejdet mellem elever og lærere.

- Netop derfor arbejder vi sammen med en række dygtige lærere af den type, som findes på alle landets skoler, sagde Lars Alrø.

- Men, tilføjede han, vi henvender os også til skolerne 'som organisation'. Vi er optaget af at udvikle system-dialogen, så vi kan forbedre samarbejdet mellem systemets parter. Kvaliteten i lærerens forberedelse, planlægning, gennemførelse og evaluering er afgørende. Men kommunikationen mellem forældre og skole, mellem skole og forvaltning, mellem kommune og stat er også betydningsfuld.

- Hvis kritikerne af skolen har ret, så kan projektets værktøjer bruges til at rette op på skaderne. Hvis de ikke har ret, kan de bruges til at overbevise dem om, at de ikke har ret, tilføjede Undervisningsministeriets repræsentant.

Powered by Labrador CMS