Økonomernes fremmarch

Kvalitet - hvad er det? Hvem bestemmer, hvad det er? Og hvorfor er der så mange, der taler om det netop nu? Professoren giver svarene

Publiceret

Om fem-ti år skal det danske uddannelsessystem befinde sig blandt de ti bedste på verdensplan - målt i forhold til både OECD's analyser og særlige nationale målsætninger

Sådan lyder de første linier i Undervisningsministeriets aktuelle debatoplæg 'National kompetenceudvikling: Erhvervsudvikling gennem kvalitetsudvikling' (omtalt i sidste nummer af Folkeskolen, redaktionen).

Og sådan er tonen i det hele taget i disse år. Kvalitet i den offentlige sektor, herunder ikke mindst folkeskolen, er blevet et mantra - hvorfor?

- Det skyldes dybest set en modestrømning i den offentlige forvaltning kaldet new public management, der er slået igennem i samtlige vestlige lande de sidste 10-15 år, siger professor i forvaltning, Peter Bogason, Roskilde Universitetscenter.

New public management - i fagjargon: npm - er en nyliberalistisk forvaltningsteori, som forsøger at føre ledelses- og organisationserfaringer fra det private erhvervsliv ind i den offentlige sektor.

Hensigten med npm er at 'øge velfærdsgevinsten', som Peter Bogason udtrykker det, for de betrængte skatteborgere, der kræver mere for - helst - færre skattekroner. Kvaliteten på den offentlige serviceydelse, eksempelvis undervisning, skal op.

Men hvordan definerer, udvikler og måler man kvalitet i den offentlige sektor?

- Ja, her kommer problemerne. Det er økonomer, der står bag new public management, og økonomer vil måle alting. Men de traditionelle kvantitative metoder slår ikke til hvad angår en offentlig ydelse som undervisning, siger Peter Bogason.

- Nok kan man let måle færdigheder som retskrivning, men eksempelvis samarbejdsevne er ikke så let at teste på en standardiseret måde.

Peter Bogason mener derfor, at økonomerne og andre kvantitativt orienterede videnskabsfolk skal holde sig langt væk fra kvalitetsdiskussionen.

- Man skal ikke altid satse på at få videnskab som udgangspunkt for en diskussion af et bestemt samfundsfænomen. I en række tilfælde - som for eksempel kvaliteten i folkeskolen - er det bedre at få dem, der er involveret, til at generere den viden, der kan udvikle kvaliteten, siger Peter Bogason.

Med 'involverede' mener han, foruden lærere og skoleledelse, forældre, forvaltningsfolk og lokalpolitikere samt eventuelt en ekspert.

- I diskussionen mellem disse lokale parter, der skal foregå i et så at sige lukket rum, vil der komme en række forskellige sandheder og synspunkter frem, og så vil der i bedste danske tradition ved debat og forhandling opstå konsensus om, hvordan man kan komme videre og få en bedre service.

Det er dér, kvalitetsdiskussionen hører hjemme, mener Peter Bogason, og ikke ude på et økonomisk-teoretisk spor.

- OECD, der jo er en økonomisk samarbejdsorganisation, har sat mange dagsordener i de vestlige lande i de senere år. I det hele taget har økonomi - global økonomi, national økonomi og så videre - fået en utrolig høj status som politisk emne, påpeger Peter Bogason.

- Det har betydet, at økonomerne har fået meget at skulle have sagt, netop de kan jo udtale sig med størst pondus om økonomi, og det er helt fint, når de bare holder sig til det økonomiske.

- Men når de udvider deres forståelse, der bygger på, at alle mennesker og firmaer stræber efter at maksimere deres eget velfærd og egen profit, til en generel medicin for offentlige organisationer, så bliver det risikabelt.

Ikke desto mindre er ideerne i new public management slået igennem med succes. For ti år siden måtte man ikke sige 'udlicitering', i dag snakker man om det alle steder.

- Det viser, at den økonomiske jargon er slået igennem. Det har jeg ikke problemer med, man skal ikke bare sige, at npm er noget sludder. I de forhold, hvor det er muligt at etablere en markedslignende relation, som skolens rengøring, er det indlysende, at der er tanker i npm, som er fornuftige.

En anden omdiskuteret idé i new public management er differentieret løn, en incitament-mekanisme, som Peter Bogason finder problematisk i skolesammenhæng.

- I private virksomheder er der normalt et budget, der skal opnås, og dermed er der også en faktor, der er nem at se på, når man skal give medarbejderne forskellig løn.

- Men resultaterne af lærernes arbejde er ikke så lette at måle. Risikoen kan være, at lærerne så begynder at gå udelukkende efter de let målelige og kvantificerbare aktiviteter og dermed kommer til at negligere andre værdier i skolens virksomhed, som ikke kan måles på den måde, og som derfor ikke slår igennem i et sådant lønsystem.

Kan man sige det på den måde, at det gamle modeord var decentralisering, og det nye er så kvalitet?

- Man kan sige, at når man har decentraliseret, som man har gjort i 1980'erne og 90'erne, og når det notorisk er vanskeligt at styre decentrale organisationer, ja, så må de jo gøre op med sig selv derude, hvad der er kvalitet.

- I gamle dage var tingene overvejende regelstyret, det vil sige, det var bestemt, hvad man måtte gøre og navnlig ikke gøre.

- Samtidig tog man dengang for givet, at de professionelle - lægerne, lærerne og så videre - på baggrund af deres høje uddannelse selv sørgede for løbende at udvikle kvaliteten af deres aktiviteter, men det gør man ikke mere.

- Tværtimod vil rådhuset nu have indsigt i ting, man ikke engang tidligere interesserede sig for. Så prisen for decentraliseringen er øget kontrol - og helst via enkle og entydige indikatorer i talform.

- Her er det, økonomerne kommer ind - og her er det, økonomerne fejler, så snart vi kommer ud over de mest banale problemstillinger.

Økonomerne og andre kvantitativt orienterede videnskabsfolk skal holde sig langt væk fra kvalitetsdiskussionen

Man kan let måle færdigheder som retskrivning, men samarbejdsevne er ikke så let at teste på en standardiseret måde

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Powered by Labrador CMS