Forskningsinstitut lukker

Svært at få opgaver nok

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskningsinstituttet for Pædagogik og Uddannelse, som i 1986 blev startet på initiativ af Danmarks Lærerforening, lukker i løbet af de kommende måneder. Beslutningen er truffet, fordi det er blevet stadig sværere for instituttet at få relevante opgaver nok.

Instituttet blev i sin tid oprettet med det formål at sætte folkeskolens hverdag på den forskningsmæssige dagsorden. Det må siges at være lykkedes, og det er i dag et marked med tæt konkurrence. Der er i dag formaliserede regler om licitation på større forskningsopgaver, og der har instituttet simpelthen ikke haft størrelse til at kunne klare sig. Instituttets bestyrelse med repræsentanter fra Lærerforeningen, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og Undervisningsministeriet har netop besluttet at indlede instituttets lukning. Formelt er det nemlig en langvarig procedure, hvor beslutningen skal tages i to på hinanden følgende regnskabsår, før man kan søge Fondsregistret om at lukke en fond.

Danmarks Lærerforening har ydet et årligt tilskud til forskningsinstituttet påén million kroner. Dette tilskud er nu stoppet, og i stedet foreslår instituttets formand og formand for pædagogisk udvalg i Lærerforeningen, Jørgen Stampe, at pengene fremover bruges til at støtte og rekvirere pædagogisk forskning, gerne sammen med andre uddannelsesinstitutioner, så det bliver Lærerforeningen, der udbyder forskning i licitation.

Det kan blive noget af det, institutleder Thomas Seeberg vil komme til at beskæftige sig med, efterhånden som instituttets aktiviteter i den kommende tid lukkes helt ned. Også instituttets udviklingskonsulent, Vibeke Poulfeldt Østergaard, er tilbage i Danmarks Lærerforening.

kara