Debat

Hvad ved Søren Andersen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Søren Andersen - Kommunernes Landsforenings topforhandler - er ikke meget for at give kriterier på fordeling af resultatløn til lærerne. Men det er tilsyneladende heller ikke noget problem, for i Folkeskolen nummer 35 påstår han frejdigt, at 'enhver skoleinspektør med en lærerstab på omkring 50 ved præcis, hvilke fem-ti stykker der er særdeles gode, hvilke fem-ti stykker der er meget gode - og så er resten bare gode nok . . .'

Det er jo en interessant oplysning.

Jeg vil da personligt en af dagene henvende mig til min egen inspektør - bare for sjov - for at orientere mig om, hvor jeg selv ligger på hans aktuelle 'hitliste'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Måske skal Samarbejdsudvalget også se på sagen.

I øvrigt kunne det være interessant at få at vide, hvorfra Søren Andersen har sin meget præcise viden om, at enhver skoleinspektør har en så detaljeret hitliste over sine lærere hængende på sin opslagstavle . . .

Er det en oplysning, som er tilflydt Kommunernes Landsforening fra Skolelederforeningen?

Er der et indberetningsskema fra Undervisningsministeriet eller Kommunernes Landsforening, som jeg har overset?

Eller er det bare det almindelige udokumenterede sladder og lommeuld om skoleforhold, som Søren Andersen også synes, han skal vælte sig i?

Der er - blandt skoleinspektører, tror jeg - og i hvert fald blandt forældre - temmelig mange forskellige synspunkter på, hvem der er en god lærer - og til hvilke af skolens opgaver i øvrigt?

Det styrker i hvert fald ikke tilliden til Kommunernes Landsforenings hensigter med at indføre nye lønformer, at man behandler et så komplekst problem så overfladisk og nu også sætter ord på, at den fremtidige lønudbetaling bliver afhængig af den enkelte inspektørs forgodtbefindende.

Det er da tankevækkende, at der i samme nummer af Folkeskolen henvises til Sverige, hvor lærerne har fået nye lønsystemer.

Tillidsrepræsentanten siger om de individuelle lønstigninger: 'Det gør mange urolige, og der er mange, der ikke længere tør sige, hvad de synes. Jeg hører selv til dem, der har det med at protestere mod det meste, og jeg er da begyndt at tænke over ikke at være for provokerende'.

Peter Hess-Nielsen

næstformand

Ballerup Lærerforening

Powered by Labrador CMS