Færre timer

Antallet af undervisningstimer er gået ned ad bakke med årene. Der er desuden stor forskel fra kommune til kommune

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de gode gamle dage - dengang børnene efter sigende kunne læse - havde eleverne flere dansktimer at gøre godt med, selv om de kun gik i skole i syv år.

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening (DLF). I dag får gennemsnitseleven således kun 1.871 timers danskundervisning i løbet af 1.-9. klasse, omregnet til klokketimer på 60 minutter.

Mens hans forældre i 1962 fik danskundervisning i hele 2.067 klokketimer i løbet af 1.-7. klasse. I dag får en gennemsnitselev 1.503 klokketimers danskundervisning i sine første syv skoleår.

Ser man på det samlede timetal i for eksempel 5. klasse, så er det også gået ned ad bakke. Eleverne i dag har kun garanti for 720 klokketimers undervisning om året, mens deres forældre havde krav på mindst 1.000 klokketimers undervisning, jævnfør 1958-folkeskoleloven. Det er en nedgang på 28 procent.

Reelt får en gennemsnitselev i 5. klasse i dag 819 klokketimers undervisning, svarende til 27,3 lektioner om ugen.

Tallet dækker over markante forskelle fra kommune til kommune, ja, i visse tilfælde endda fra skole til skole inden for samme kommune, svingende fra 24 ugentlige lektioner til 30.

- Med den store forskel fra kommune til kommune er den fælles danske folkeskole kommet ud på en glidebane, siger Lærerforeningens formand Anni Herfort.

- Når det så samtidig viser sig, at der historisk set er blevet mindre undervisningstid, nærmest i takt med at der er kommet stadig flere nye opgaver ind i skolen, ja, så peger det med al ønskelig tydelighed på, at der er brug for en national plan for folkeskolen, gerne snarest.

Powered by Labrador CMS