Fra agurketidens avisledere

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aviserne har planmæssigt beriget læserne med meninger om folkeskolen i den politikløse agurketid.

Forsmåede seminarister

'Det har skadet skolen, at den i 70'erne og 80'erne var stedet, hvor forsmåede seminarister i skolens regi afprøvede netop det venstreorienterede eksperiment, som blev afvist i resten af samfundet.

Hvad nytter det, at man kan koge brændenældesuppe, hvis man ikke kan betjene en IBM 200 mhz pc med MMX - eller hvis man ikke kan læse?'

Det Fri Aktuelt

den 6. august

Opgraderet samvær

'Efterkrigstidens pædagogik har opgraderet socialt samvær og gruppearbejde på bekostning af klassiske dyder og dannelse . . . Man kan ikke lege sig til alt. Og det er ikke udtryk for hverken sort skole eller spansksrørspædagogik at forvente, at ikke mindst folkeskolen forsyner eleverne med basale kundskaber.'

Berlingske Tidende

den 3. august

Hold frikvarter

'Vi anbefaler et tænksomt frikvarter. Bag sektorens åbenlyse problemer ligger nemlig en række dilemmaer, som ikke løses med magiske sesamord, men snarere med den pragmatiske indsigt, der som hovedregel har præget dansk skole- og uddannelsespolitik - også i krisetider.'

Politiken den 2. august