Opmærksomhed på sproget virker

På Bornholm kan børn læse i 1. klasse. Men deres sprogudvikling har også været under observation, siden de var tre år, og de nyder godt af mange års erfaring med 'sproglig opmærksomhed' hver dag i børnehaveklasserne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sproglege udvikler bevidsthed

'Sproglegene udvikler den sproglige bevidsthed vedrørende talesproget ved at rette børnenes opmærksomhed mod forskellige dele af talesprogets byggesten: Sætninger, ord, stavelser og lyde. Ved at lege med disse elementer på forskellige måder opdager børnene, at talesproget kan betragtes i sig selv. Langsomt opøver de rutine i at kunne beskæftige sig med elementerne uden at lade sig aflede af indholdet. På den måde kan man sige, at sproglegene vænner børnene til at håndtere dobbeltheden i sproget: At ord betyder noget, men også har en lydstruktur, man kan lege med. Det er vanskeligt for børn på dette alderstrin, men altså også afgørende for tilegnelse af læsefærdighed, fordi læsefærdighed kræver en sådan håndtering, ellers kan man ikke både stave og søge mening samtidig.'

Fra Jørgen Frosts indlæg i bogen 'Tidlig indsats for læsning, Pædagogisk Forlag, 1997

Det begyndte på Bornholm i 1984. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), cand.pæd.psych. Jørgen Frost gik i gang med et projekt sammen med lærere og forskere fra Umeå Universitet. Projektet skulle udvikle sproglig opmærksomhed hos børn i børnehaveklassen og undersøge, hvilken effekt det havde på børnenes senere læsning og stavning.

I forvejen var PPR-Bornholms tale-høre-konsulent, Jan Niedersøe, i gang med nogle lovende sprogscreeninger af alle tre-årige påøen. Screeningerne, som på et tidligt tidspunkt kunne afsløre børnenes eventuelle tale-sprogvanskeligheder, har senere vist sig at have en forebyggende effekt på blandt andet læseproblemer.

Og da den internationale læseundersøgelse viste, at de sikreste og hurtigste læsere i Danmark befandt sig på Bornholm (og i Frederiksborg Amt), var der noget, der tydede på, at man var på rette vej.

Da 'Bornholmsprojektet' begyndte i 1984 med sproglig opmærksomhed i børnehaveklasserne, var der tale om et enestående projekt. Ifølge lektor Stig Brostrøms undersøgelse af 519 børnehaveklasser, 'Hvad sker der i børnehaveklassen' (Danmarks Lærerhøjskole 1997), har stort set alle skoler i landet i dag sproglig opmærksomhed på programmet.

Rønne Kommune er stadig præget af pionerånden i forhold til indskolingen. Alle kommunens børnehaveklasser, 1.- og 2.-klasser har ekstra mange timer - 25 om ugen, hvoraf de fem er afsat til svømning, gymnastik og drama. Og som et forsøg følger børnehaveklasselederne børnene op i 1. klasse, hvor de deltager en time om dagen i de første otte uger for at repetere sproglegene fra børnehaveklassen sammen med deres nye 1.-klasse-lærer. Forsøget følges af læse-skrivekonsulent Sigrid Madsbjerg fra PPR-Bornholm, som er hyret som vejleder af Rønne Kommune.

Der er sund fornuft i udviklingen af samarbejdet mellem børnehaveklasseledere og lærere, så længe der er en pædagogisk faglig begrundelse for det, fastslår talehørekonsulent Jan Niedersøe, der, siden han blev hovedstyrelsesmedlem i DLF, har nedtrappet sit arbejde ved PPR på Bornholm.

På et tidligt tidspunkt i børnehaveklassen stifter børnene bekendtskab med deres kommende lærer, og det har vist sig, siger Jan Niedersøe, at de lærere, der har fulgt programmet om sproglig opmærksomhed, får de bedste resultater med børnene, fordi de kan bygge videre på sproglegene i læseundervisningen i de første klasser.

Erfaringerne fra arbejdet med sproglegene viser, at børnene får størst udbytte af legene, når nogle få regler overholdes, understreger Jan Niedersøe. Det er for eksempel meget vigtigt, at programmet gennemføres fast hver dag i cirka 20 minutter. På Bornholm kører de efter en tidsplan, som er lagt efter principperne i Jørgen Frost og Annette Lønnegårds reviderede grundbog, 'Sproglege'.