Debat

Indsigt mangler

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lars William Hansen fra Dansk Industri argumenterer for 'faglig målfastsættelse, evaluering og opfølgning i folkeskolen' (Folkeskolen nummer 26/27). Denne strategi ligner til forveksling holdningen i den didaktiske undervisning på lærerseminarierne i begyndelsen af 70'erne. Men når det kommer til de konkrete handlingstiltag, har Dansk Industri ikke tilstrækkelig indsigt i den faktiske situation på grundskoleområdet og har slet ikke forståelsen for de brydninger i skolesynet, som har kendetegnet grundskoleområdet siden 60'erne.

Lars William Hansen kommenterede i Berlingske Tidende (13. maj 1997) udsendelsen af målsætningerne fra Læse-stavekonsulenternes Landsforening med udtrykket: 'Det er lige det, vi har manglet i folkeskolen. Undervisningsminister Ole Vig Jensen (Det Radikale Venstre) bør sørge for, at der bliver fastsat sådanne mål for alle fag på alle klassetrin'. Berlingske Tidende havde i forvejen givet megen spalteplads til læse-stavekonsulenternes lix-metode og gav udtalelsen fra Dansk Industri overskriften: 'Begejstring for læse-mål'.

Der er tre væsentlige svagheder ved at sætte psykologer og læse-stavekonsulenter til at formulere mål og lade de samme markedsføre de kommercielle test: det didaktiske niveau er overhovedet ikke i orden, matematikken i opgørelsesmetoden er matematisk set utilstedelig, og den kompetente vurdering af de indsamlede data forsvinder i bureaukrati hos ikke-fagkyndige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derimod kan der udvikles metoder til en kvalitetsstrategi, hvis udviklingen af evalueringsværktøjer bliver en statslig opgave, og den didaktiske standard sættes af dygtige, professionelle lærere, der kan deres metier. Opgørelsesmetoden skal præsenteres i fraktikdiagrammer og detaljeres, således at der fremkommer relevante referencer. Ud fra IEA-målemetoden er det muligt at indkredse højkvalitetsområder. Det er disse geografiske områder, der skal have lov til at sætte standarden i det videre strategiske arbejde.

Dansk Industri valgte bagtroppen af dansk grundskolepædagogik i maj 1997. Hvad med at vælge om og vise tillid til de professionelle lærere?

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte

Powered by Labrador CMS