Debat

Følelser på skemaet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 2. juni 1997 var Daniel Goleman inviteret til at forelæse på Danmarks Lærerhøjskole, hvilket var annonceret i Folkeskolen i et af numrene før denne dato. Charlotte Bach, freelancejournalist, omtaler i Folkeskolen den 12. juni 1997, at denne berømte amerikanske psykolog 'talte til en forsamling på Danmarks Lærerhøjskole'.

Jeg mødte op som engageret lærer fra en almindelig kommuneskole i Københavns omegn. Jeg havde læst i mit medlemsblad, at der var forelæsning denne dag klokken 14.30 i festsalen. 'Fint', tænkte jeg. 'Det vil jeg høre'. Jeg havde lige været på kursus i psykisk arbejdsmiljø, hvor netop Daniel Goleman var blevet citeret og hans bog 'Følelsernes intelligens' anbefalet. Jeg var begejstret og interesseret i at høre mere om denne person, og hvad han stod for.

Jeg ankom til festsalen i hovedbygningen. Døren var stadig åben, forelæsningen skulle begynde om få minutter. Jeg mødte min instruktør fra kurset i psykisk arbejdsmiljø. Han var på vej ind. 'Hej', sagde jeg. 'Det er morsomt, jeg har jo lige været på kursus hos dig i sidste uge.' 'Vi fortsatte hen imod døren. Der sad to personer til højre for døren med en pengekasse foran sig. 'Hov', sagde manden med pengekassen, da jeg var på vej ind. 'Du skal lige betale.' 'Nå', sagde jeg. 'Hvad koster det?' '500 kroner', sagde han. 'Det er din spøg, det kan ikke være rigtigt.' . . . Jo, det var det faktisk . . . så jeg gik igen og tog toget tilbage til Brøndby Strand.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvem arrangerer en sådan forelæsning på Lærerhøjskolen?

Hvilke personer bliver inviteret til en sådan forsamling?

Forventer man, at den almindelige lærer skal kunne deltage?

Hvilke intelligente følelser tages i brug ved et sådant arrangement?

Jeg er mildest talt forarget over min lærerhøjskole, som jeg ellers holder meget af. Jeg synes også, at følelsesmæssig intelligens er vigtig, og jeg vil gerne deltage i udviklingen af min folkeskole.

Hanne Christensen

Langbjergskolen

Brøndby Strand

Powered by Labrador CMS