Debat

Prøver ikke gavmilde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kurt Stoustrup, Vildbjerg, skrev i et læserbrev i Folkeskolen nummer 26-27, at en elev med 48 fejl ud af 80 opgaver på 6. klassetrin bliver placeret i kategorien C 5.

Det er Kurt Stoustrup overrasket over og tager det som et udtryk for, at prøven er for let, og at 'man omgående bør få sat nye standarder for prøven, så lærere ikke går rundt og tror, at den hellige grav er vel forvaret, fordi de via en 'gavmild' prøve har fået det indtryk, at det går fint i matematik'.

Prøven er ikke så 'gavmild', som Kurt Stoustrup anfører, idet man faktisk skal have mindst 48 rigtige opgaver ud af de nævnte 80 for at blive placeret i kategorien C 5, jævnfør lærervejledningen, side 45. En elev med 48 fejl bliver placeret i kategorien C 1.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En placering i C 5 kan imidlertid ikke tages som udtryk for, at nogen 'grav' er forvaret. C 5 er udtryk for, at af de cirka 1.000 elever, der indgik som grundlag for standardiseringen, placerede 70 procent af eleverne sig i C 5 og de underliggende kategorier (C 0-C 4).

Om dette så er tilfredsstillende ud fra en dansk - eller international - målestok, er det ikke min eller forlagets opgave at tage stilling til.

Kim Foss Hansen

Dansk Psykologisk Forlag

Powered by Labrador CMS