Debat

Tilstræbt foragt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min ofte fremførte påstand om, at den nye folkeskolelov med de udelte, højst uensartet sammensatte klassefællesskaber vægter et gammelmarxistisk lighedsideologisk ønske om med en bevidst nedbrydning af respekten for al faglig korrekt viden til fordel for den fagtomme tværfagligheds overfladiske tidsfordrivs middelmådighedsstræbende ensgørelse af kommende slægter, finder sin bekræftelse i blandt andet dette års opgavesæt i regning/matematik til folkeskolens udvidede afsluttende prøve. Opgavesættets nummer fire handler om løft af tunge ting. Opgaven serverer formlen: T = 1 . B : L, hvor T skal forestille en kraft målt i newton, B er vægten i kilo af det, der skal løftes, og L og l er længder målt i meter. Den ledsagende tegning er udeladt her. Men ved at indsætte enhederne i formlen får man på det højeste trin i folkeskolens matematikundervisning udledt, at en newton er lig med et kilo. Og det er som bekendt ikke rigtigt. Det er faktisk det rene nonsens.

Nu er opgaverne selvfølgelig gennemanalyseret fra ende til anden af eksperter forinden udsendelsen til skolerne. Derfor må netop denne opgave være udtryk for den bevidst tilstræbte ligegyldighed over for korrekt faglig viden, som netop er den pris, politikerne ønsker at betale for i stedet at få skolen omdannet til en ideologisk dannelsesanstalt. For kan det ikke være ligegyldigt, om opgavens facit bliver 25 newton eller cirka 250 newton, når bare børnene er gode til at samarbejde, arbejde i grupper og andet, som undervisningsministeren påstår, de mestrer til fuldkommenhed.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brønderslev