Randbemærkning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regnskabets time

Nu er det sæson for klamme hænder og grønne duge. Nationens ungdom stiller til eksaminering på skoler, gymnasier og højere læreanstalter for at vise, hvad de ved og kan. Det er en alvorlig sag, og det er ikke så sært, at nerverne er spændte. De fleste af os har oplevet 'sommerfugle i maven' eller et lettere anfald af 'eksamensfeber' i tiden op til regnskabsaflæggelsen. Sådan skal det være, når man tager opgaven alvorligt og gør klar til at yde sit bedste.

At kunne levere her og nu, når det kræves, er en uundværlig færdighed senere i livet. (Mon ikke de fleste af dette blads læsere husker deres første forældremøde?) Som de fleste andre færdigheder skal den tilegnes ved træning og atter træning. Alligevel har hver ny folkeskolelov nedtonet og udvandet denne træning samtidigt med, at den stærkere har betonet erhvervelsen af selvtillid. Nu er vi så nået dertil, hvor regningen skal betales. Gymnasier og højere læreanstalter melder om en foruroligende stigning i antallet af studerende, som er lammet af angst for Det grønne Bord.

Når den selvtillidsfulde generation, som i årevis har taget lidt let på det med fremmødet, hjemmeforberedelsen og den aktive deltagelse i undervisningen, omsider stilles over for eksakte, uomgængelige krav, går den i sort. Pludselig rækker selvtilliden og ambitionerne ikke til at dække de huller, som manglen på en vedholdende arbejdsindsats har efterladt. Skolen har i årevis sparet dem for de små overkommelige og genoprettelige nederlag, men ikke lært dem det virkelige livs krav om levering af den vare, der er betalt for.

Er det ansvarlig skolepolitik?

Charivari

Powered by Labrador CMS